Axel Härlin (1890–1979)
Civilingenjör och humanist
Axel Harald Härlin föddes i Karlskrona den 8 juni 1890.
Föräldrarna,
underofficerskorpralen Carl Härlin och
hustrun Jenny, fick ytterligare fem
barn under de följande åren, men tre av dem dog redan i späd ålder.

Axel
Härlin i unga år.
Föräldrarnas inkomster var små, men Axels farfar Claes Alfred Härlin
gifte år 1892 om sig med en yngre kvinna som hade det förhållandevis
gott ställt. Sannolikt var det tack vare detta som Axel kunde skaffa
sig en gedigen utbildning och därmed göra en så kallad klassresa. Den
möjligheten hade annars i stort sett varit stängd på grund av hans
enkla ursprung. Samtidigt kunde han knappast undgå att se att sönerna i
stadens adels- och borgarfamiljer i det närmaste var garanterade en
karriär i flottan eller det civila samhället, oberoende av sina
kvalifikationer i övrigt. Långt upp i vuxna år var han avogt
inställd till adeln, rimligtvis på grund av vad han hade upplevt under
sin uppväxt.
Efter studentexamen i Karlskrona år 1909 flyttade Axel i
januari 1911 till Stockholm. Där bosatte han sig på Vegagatan 11 i
Vasastaden och började studera vid ”Teknis”, Kungliga Tekniska
högskolan. År 1913 kunde han
avlägga civilingenjörsexamen på den elektrotekniska linjen.

När Axel Härlin i
början av 1910-talet studerade vid Tekniska högskolan i Stockholm var
den fortfarande belägen vid Drottninggatan.
– Foto: Frans Gustaf Klemming, Stadsmuseet i
Stockholm.
Sedan Axel gjort värnplikten som infanterist vid Göta
livgarde,
förlagt till Linnégatan i Stockholm, fick han år 1915 anställning vid
Elektriska prövningsanstalten, en privatägd ingenjörsbyrå som var
engagerad i den tidens anläggande av vattenkraftverk, elverk och
kraftledningar. Under de följande åren hyrde han rum på ett antal olika
adresser i Stockholm, aldrig mer än ett år i taget – han bodde först
vid
korsningen mellan Kungsgatan och Olofsgatan, sedan på Upplandsgatan,
Eriksbergsgatan, Regeringsgatan och Jakobsbergsgatan.
Hösten 1918 flyttade Axel till Karlshamn sedan han hade fått
en tjänst vid Hemsjö Kraft AB, ett bolag som byggde kraftverk vid
blekingska och skånska åar och bedrev elektrifiering av traktens
samhällen och industrier. Dit kom följande år också Astrid Lindström, en ung
kvinnlig handelskorrespondent från Lund som Axel nu lärde känna.

Axel
Härlin och
Astrid Lindström år 1920.
Paret förlovade sig på Christiansö och gifte sig i Köpenhamn i
juni 1921, på Axels 31-årsdag. Axel hade då några månader bott i
Astrids föräldrahem i Lund, men några
veckor efter vigseln flyttade han och Astrid till Hälsingland, där Axel
hade
blivit anställd vid Marma Sågverks AB. De bosatte sig till en början i
Lötgärde, alldeles i närheten av sågverket, men i november 1921
flyttade de till en tjänstebostad i anslutning till företagets
huvudkontor i stadsdelen Broberg i Söderhamn. Här fick Axel och Astrid
de följande åren sina två barn, Olof
(Olle) och Birgit.

Utanför familjen
Härlins
bostad
i Broberg i Söderhamn, i augusti 1923. Från vänster Axel, hans mor
Jenny,
Elsa Samuelsson (som var vän till familjen), Astrid och sonen Olle.
Vistelsen i Hälsingland blev kortvarig. Axel
fick 1924 anställning vid Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA), och i
november flyttade familjen till Stockholm.
IVA hade instiftats några år tidigare på
initiativ av Axel
Enström, som nu var akademins verkställande direktör. Enström
hade förut varit delägare i Elektriska prövningsanstalten och hade
sannolikt
lärt känna Axel Härlin redan när denne arbetade där.
Akademin befann
sig i snabb expansion, och Axel blev en av
dess första tekniska sekreterare. Till en början ägnade han sig åt den
kraft- och bränsleutredning som IVA nyligen hade tillsatt.

Ingenjörsvetenskapsakademien
(IVA) etablerade sig på Grev Turegatan 14 i
Stockholm och finns fortfarande kvar där.
– Foto (1962):
Siv Rahm, Stadsmuseet i Stockholm.
Akademin organiserade efter hand åtskilliga nämnder och
kommissioner, och Axel kom att delta i flera av dem. Han blev
sekreterare och sammanhållande kraft i
Korrosionsnämnden och Tryckkärlskommissionen redan när de bildades, men
hans främsta och tyngsta verksamhet inom IVA inleddes när han år 1935
knöts till Svetskommissionen som sekreterare. Kommissionen, som blev
ett samarbetsorgan för företag, institutioner och myndigheter, skulle
”genom studier, undersökningar och andra åtgöranden söka befrämja en
rationell
teknisk utveckling av svetsningens användning”. Man ville enas
om nomenklatur, normer, utbildning och regelverk.
Verksamheten bedrevs med andra ord på ett visst
avstånd från
själva svetsandet – Axel höll aldrig någonsin i ett svetsaggregat för
egen del. Däremot fick han användning för sin goda språkkänsla. Han
ledde Svetskommissionens terminologikommitté och blev också svensk
delegat i den terminologikommission som tillsattes av motsvarande
internationella organisation, International Institute of Welding (IIW).

Axel deltog i åtskilliga av IIW:s
internationella svetskongresser –
han var i Delft 1949, Paris 1950, Florens 1954, Essen 1957, Wien 1958,
Liège 1960 och New York 1961. Flera gånger följde Astrid med. Bilden,
från ett vykort som Axel skickade till barnbarnen, visar det
kongresspalats i Liège där han höll till 1960.
År 1941 medverkade Axel vid bildandet av Svetstekniska
föreningen, som hade ett nära samarbete med Svetskommissionen men till
skillnad från den stod öppen för enskilda personer. Följande år utkom
första numret av föreningens tidskrift, Svetsen,
med Axel som redaktör och ansvarig utgivare. Tidskriften blev snabbt
ett forum för svensk svetsning – de första åren var Svetsen det enda existerande
läromedlet för utbildning i denna nya teknik. Axel kvarstod som
redaktör
till 1958 och som ansvarig utgivare till sin död.
En annan ingenjör inom Svetskommissionen, Evert Bylin, kom att
efterträda Axel som redaktör för Svetsen
och beskrev senare sin äldre kollega på följande sätt:
Axel Härlin var en
sällsynt plikttrogen och inom sitt område
kunnig person, lågmäld och vänlig, men envis, när han gripit sig an
något problem. Hans envishet var ibland ett problem för oss, som
samarbetade med honom, men hans på kunskaper baserade envishet var en
utomordentlig tillgång i arbetet och gav oss medarbetare mycken lärdom
och många incitament till värdefull utveckling av oss själva.
För sin familj framstod Axel mer som lågmäld och vänlig än som
envis. Var han envis i sin yrkesverksamhet kan orsaken ha varit att han
oftast ansåg sig ha rätt, och kanske att han faktiskt hade det.
Vid sidan om tjänsten på IVA medverkade Axel åren 1936–51 i Svenska Dagbladets årsbok. Han
svarade där för en ”Teknisk revy” som i notisform sammanfattade
den tekniska utvecklingen världen över under det gångna året.
Läs några utdrag
ur
”Teknisk
revy” av Axel Härlin! Inte minst intressanta är hans beskrivningar
av
hur Sverige hanterade avspärrningar och råvarubrist under andra
världskriget.
Axel
och hans familj bodde vid det här laget sedan länge på
Östermalm. De hade först bott några månader på Tegnérgatan 9 när de
1924 kom till Stockholm, och därefter några år på Döbelnsgatan
85,
men i oktober 1929 flyttade de till en rymlig lägenhet två trappor upp
på Storgatan 18. Där kom Axel och Astrid att bo i mer än trettio år.

Axel
i
matsalen på Storgatan 18, år 1951.

Axel
i alkoven på Storgatan 18, år 1951.

Storgatan sedd
från Skeppargatan år 1962. Axel och hans familj bodde två trappor upp i
det höga hus som syns bortom lastbilen.
– Foto: Siv Rahm, Stadsmuseet i Stockholm.
Lägenheten
på Storgatan blev en samlingspunkt för Axels och Astrids barn, barnbarn
och andra släktingar, inte minst under jularna. Till attraktionerna för
besökande småbarn hörde att man kunde titta ned på polisstationen på
andra sidan gatan. Den var försedd med stall, och emellanåt
motionerades polishästarna ute på den gårdsplan som fanns bakom ett
plank längs Storgatan.
Sommartid vistades Axel och hans familj gärna i Stockholms
skärgård. De hyrde till en början sommarnöjen vid Staveström på södra
Ljusterö och på Örsö strax därintill. Dit tog de sig med en motorbåt av
Petterssontyp, kallad Jänta,
som Axel hade skaffat sig
under senare delen av 1920-talet.

Axel vid ratten på
motorbåten Jänta, utanför Örsö i augusti 1927. Till höger om
honom syns Elsa Samuelsson, Astrid samt Elsa Samuelssons syster Greta
med Axels och Astrids barn, Birgit och Olle.

Jänta var en 8
meter lång Petterssonbåt, här med Birgit, Astrid och Olle Härlin
samt en okänd person ombord, sannolikt år 1927.
Axel hade ägnat sig åt båtliv redan i ungdomen. Åren 1917 och
1918, efter studietiden i Stockholm, seglade han tillsammans med
teknologkamrater en gaffelriggad båt kallad Gladan, och under tiden i Karlshamn
ägde och seglade han en liten skärgårdskryssare med namnet Axelina.
Efter återkomsten till Stockholm på 1920-talet anslöt han sig
till Sveriges
frivilliga motorbåtskår, en försvarsorganisation som senare ombildades
till
Sjövärnskåren. Som medlem skulle man stå till försvarets förfogande med
en sjöduglig motorbåt. Axel fick med tiden löjtnants tjänstegrad i
kåren.
Via motorbåtskåren kom han i kontakt med några av dem som 1922
hade bildat Navigationssällskapet, även kallat Navis, där Axel snart
blev en aktiv medlem, tidvis med styrelseuppdrag. Navis, som var en
båtklubb med egen båthamn i Ryssviken på Djurgården, såg som sin
huvuduppgift att främja utbildning i navigation och sjömanskap. Axel
engagerade sig inte minst i de ”precisionstävlingar” i navigation som
sällskapet anordnade. Under ett antal år var han också redaktör och
ansvarig utgivare för
sällskapets medlemstidning, även den kallad Navis.

Axel var länge
redaktör för Navigationssällskapets tidskrift Navis. I det
nummer vars huvud återges här publicerade han sin första artikel om
Kung Valdemars segelled (se nedan).
På väg till och från sommarnöjena på Ljusterö och Örsö
passerade Axel och hans familj Lindalssund, där de i slutet av
1930-talet fick upp ögonen för en sommarvilla i Skärmaräng på norra
Värmdö. Huset visade sig vara till salu, och Axel och Astrid köpte det
1939. Här kom de att tillbringa somrarna under en lång följd av år.
Villan var rymlig men omodern, med torrdass inomhus, primuskök och
vedspis för matlagning och fotogenelement som värmekällor. El drogs
inte in
förrän i slutet av 1950-talet.
Huset låg alldeles intill Lindalssund och hade egen brygga med
badhytt, men
båtlivet upphörde när andra världskriget bröt ut och bränsletillgången
sinade. Jänta höggs upp, och
först 1955 ersattes hon av en
mahognyeka med utombordsmotor som Axel fick av släkten när han fyllde
65. Resterna av Jänta låg
kvar på tomten i
Skärmaräng ännu i början av 1960-talet.

Axels och Astrids
sommarvilla i Skärmaräng på norra Värmdö, sommaren 1954.

Axel och Astrid i
Skärmaräng med dottern Birgit och dottersonen Claes,
sommaren 1954.

Axel i
Lindalssund sommaren 1960, i sin mahognyeka med
dottern Birgit och barnbarnen Gun, Britt och Claes.
Men båtlivet var bara ett av Axels många fritidsintressen.
Sonen Olle har sagt att hans far ”kände en plikt att vara humanist”,
något som bland annat tog sig uttryck i ett stort intresse för
historia. Redan på 1920-talet, många år innan släktforskning blev en
allmänt utbredd hobby, började han och brodern Alfred försöka utreda
den egna släktens ursprung. På den tiden var släktforskare hänvisade
till att läsa originalhandlingar på arkiven eller att skriva
förfrågningar till pastorsexpeditioner och arkivarier.

Släktforskning på
1920-talet. Mormodern, som Axel frågar om i
sitt brev till Landsarkivet i Vadstena, visade sig senare inte ha fötts
i Väckelsång utan i grannsocknen Nöbbele.
Ett annat av Axels intressen var ortnamnsforskning, en syssla
som var på
modet under 1930- och 1940-talen. Många glada amatörer kom med idéer av
skiftande kvalitet om ursprunget till olika ortnamn, men Axel ägnade
mer tid och större noggrannhet åt sådana frågor än de flesta.
I mitten av 1930-talet
började han intressera sig för en handskrift som ingår i en medeltida
dansk dokumentsamling, kallad Kung Valdemars jordebok. Handskriften
beskriver en segelled som gick norrut längs svenska ostkusten och
vidare över till Åland och Finska viken för att sluta i Reval
(nuvarande Tallinn). Skriften studerades av forskare redan på
1700-talet, och leden fick då benämningen Kung Valdemars segelled.
Seglingsbeskrivningen (i allmänhet kallad ”det danska
itinerariet”) nämner framför allt en lång rad ortnamn
längs vägen, och det var dem som Axel nu försökte tolka. Han översatte
texten, som är avfattad på latin, och kunde efter hand identifiera
flertalet platser som namnges där. Sina första resultat publicerade han
i en artikel i tidskriften Navis
år 1936, och en mer fullständig redovisning följde i tidskriften Till Rors år 1942. Sextio år
senare skrev marinarkeologen Staffan von Arbin att ”Härlins båda
artiklar har i stor
utsträckning kommit att ligga till grund för den senare
forskningen i ämnet.
De bidrog dessutom i hög grad till att göra
Itinerariet känt hos en bredare
allmänhet.”

Första
stycket i
det danska itinerariet, en handskrift från omkring år 1300 som
beskriver Kung Valdemars
segelled. Nedan återges Axels utskrift av styckets latinska text,
och hans tolkning till nutida svenska (enligt artikeln i Till
Rors
1942).
De utlengi
usque
calmarne x ukæsio. Deinde usque skægge nes ii
ukæ. Hinc usque waldø iiii et si placet ire per latus terre potest ire
de waldø usque runø, queque distat a waldø ad i ukæsio. Inde usque
klineskær, uel diuræholtsnub i. Inde usque geishammer i. Inde usque
roxhammer i. Inde usque æfra i. Inde usque winø i.
Från Utlängan
till
Kalmar 10 veckosjöar. Därifrån till
Skäggenäs 2 veckosjöar. Därifrån till Vållö 4. Vill man följa kusten,
kan man gå från Vållö till Runnö, som ligger 1 veckosjö från Vållö.
Därifrån till Klämnaskär eller Djurhultsnabb 1. Därifrån till
geishammer 1. Därifrån till Uthammar 1. Därifrån till Ävrö 1. Därifrån
till Vinö 1.
|
Axel rörde sig under de här åren i solitt borgerliga och
förhållandevis välbärgade kretsar –
på IVA, i Navigationssällskapet, på Storgatan – och de borgerliga
värderingar som han hade tillägnat sig behöll han livet ut. Svenska Dagbladet var hans liv- och
husorgan, han var medlem i Skattebetalarnas förening, och han fnös åt
socialdemokratiska regeringar och politiker. Likafullt var han oftast
ganska återhållsam beträffande sin syn på det som hände i samhället,
och än mer när det gällde det privata.

Axel
Härlin 1950
|
Axel rökte
cigariller under många år, gärna av märket Ritmeester. En nubbe till
middagen hörde också till. På äldre dagar övergick han
till Campari, möjligen blandad med något annat.
|
|

|
Axel förblev heltidsanställd på IVA ända till 1960, det
år då
han fyllde 70, och han fortsatte att tjänstgöra där på deltid till
1965.
Oförmånliga pensionsvillkor kan ha bidragit till att han arbetade så
länge.
Men hustrun Astrid avled i december 1960 efter en tids
sjukdom. Boendet på Storgatan avvecklades, och Axel flyttade 1961 till
en lägenhet på Jacob Smålännings gata i
Kalmar, där dottern Birgit och hennes familj ett par år tidigare hade
bosatt sig i grannhuset. Sommarvillan i Skärmaräng överläts till sonen
Olle.
Birgit och
hennes man Stig Bernes började vid den tiden se sig om efter ett
sommarställe i Blekinge, och Axel deltog med intresse i sökandet. På
våren 1962 införskaffades ett torp utanför Ramdala, och där kom Axel
att tillbringa en stor del av somrarna under resten av sitt liv. I
början tog han sig dit med rälsbuss från Kalmar.

|
|
Axel utanför torpet i Blekinge sommaren
1965, med barnbarnet Ann Bernes.
|


Redan första året
på sommarstället i Blekinge, 1962, transporterades Axels eka dit från
Skärmaräng, och
Axel byggde en brygga till den vid viken nedanför torpet. Liksom
torpets grindar, som han också byggde, blev bryggan så
genomtänkt konstruerad att den fungerade utmärkt ännu efter mer
än ett
halvsekel. På de här bilderna från båtplatsen syns Axel med svärsonen
Stig Bernes år 1965 och med dottern Birgit år 1975.
Sommaren 1965 kunde Axel flytta in i ett nybyggt rum i
torpets
uthus efter
att inledningsvis ha övernattat i köket. Birgits familj hade vid
det laget redan lämnat Kalmar och flyttat till ett hus på Danska vägen
32 i Göteborg. Axel bodde tills vidare kvar i Kalmar, men flera gånger
varje år gjorde han långa besök i Göteborg. När en lägenhet på andra
våningen i huset på Danska vägen blev ledig i början av 1970-talet
flyttade han dit.
Måltider och samvaro framför teven delade han med
Birgit, Stig och deras barn i lägenheten på bottenvåningen. Birgit
lagade maten, men Axel infann sig alltid i köket när det var dags att
torka disken. Med Stig kunde han ibland råka i ganska animerade
diskussioner, men för det mesta drog även de någorlunda jämnt med
varandra.

Axel
år 1975.
Axel
var nu över 80 år gammal men fortfarande vital till
kropp
och själ, även om hans hörsel sedan länge var nedsatt. Han
utforskade sina nya omgivningar genom långa promenader – beväpnad med
paraply begav han sig ut i olika riktningar från bostaden, rakaste
vägen. Eventuell trafik fick lämna företräde. Utsiktsplatser
där han kunde orientera sig med en karta till hands var särskilt
eftertraktade. ”Såg han ett berg skulle han upp på det”, som Birgit
uttryckte det.

Inte sällan
fördrev Axel tiden med att lägga patiens. Han höll
sig hela tiden till ett spel som enligt honom kallades Det store
Selskab. Oftast
gick det inte ut, som fallet har blivit på bilden ovan. ”Då”,
sade Axel, ”får
man låna”, och så lirkade han loss det kort han behövde ur
högarna
nedtill.
Axel förblev vid god hälsa ända till 1979, då han
började
tackla av och till sist avled i december, 89 år gammal. Han är begravd
i föräldrarnas familjegrav i Karlskrona.
Med
sina breda intressen, sina kunskaper och sitt sätt att vara blev Axel
en förebild och inspirationskälla för åtskilliga av sina efterkommande.
Skrifter av Axel Härlin:
”Trävaruindustriens förbrukning av kraft,
bränsle och råvaror.”
Utredning inom Ingeniörsvetenskapsakademiens kraft- och
bränsleutredning. Meddelande från
Ingeniörsvetenskapsakademien 56 (1926).
”Utbyte och avfall vid sågverken.” Meddelande
från
Ingeniörsvetenskapsakademien 76 (1927).
”Svensk Lots, 1260 års upplaga”. Navis, Navigationssällskapets
medlemsblad 11, nr 2 (1936).
”Vår äldsta seglingsbeskrivning”. Till Rors 1942, nr 10, s 322–327.
”Elementaranalys och värmevärde”. IVA 1943:3.
”Teknisk revy”, Svenska Dagbladets
årsbok 1936, 1937,
1938,
1939,
1940,
1941,
1942,
1943,
1944,
1945,
1946,
1947,
1948,
1949,
1950,
1951.
”Rostningens
förlopp”. Teknisk Tidskrift
84, s 1057 (1954).
”Ett och annat kring IVA:s fastighet vid
Grevturegatan”. IVA 26, nr 3
(1955).
”Ärans grund och Gretas klackar”. Svenska
Kryssarklubbens årsskrift.
Källor:
Kyrkoarkivalier från Karlskrona
amiralitetsförsamling,
Karlshamn, Lunds domkyrkoförsamling, Söderala, Söderhamn och Stockholm
(Johannes och Oscars församlingar)
Mantalslängder från Stockholm
(Överståthållarämbetet,
Skatteverket. Rotemännens arkiv)
Staffan von Arbin (1999): ”'Därifrån till Spårö
...' En
maritimarkeologisk studie av en av de platser som omnämns i en dansk
sjövägsbeskrivning från omkring år 1300.” Göteborgs universitet,
Institutionen för historiska studier
Evert Bylin (1980): ”Axel Härlin”, Svetsen
39:1 s. 23
Carl Olof Cederlund (1996): ”Axel Härlin, civilingenjören som
blev skärgårdsforskare”, Marinarkeologisk
tidskrift 4/96 s. 14–15
Gerhard Flink (red.) (1995): Kung Valdemars segelled.
Streiffert/Riksantikvarieämbetet
Efterlämnade dokument i original
|