Carl Härlin (1860–1923)Flaggstyrman i örlogsflottan
Det år han fyller fjorton antas Carl Härlin som skeppsgosse. Bara några veckor efter antagningen får han sin första sjökommendering, på skeppsgossebriggen Skirner. Två år senare, 1876, följer han med ångkorvetten Gefle på sitt livs längsta resa, en nästan årslång expedition som går till Montevideo och Buenos Aires i Sydamerika, Kapstaden och Durban i Sydafrika samt en rad öar i Sydatlanten och Indiska oceanen: S:t Helena, Ascension, Mauritius, Réunion och Madagaskar.
Ångkorvetten Gefle,
sjösatt 1847, var ett av världens första propellerdrivna örlogsfartyg.
Carl Härlin var med på fartygets resa till Sydamerika och Afrika år
1876–77. Till vänster på bilden syns John Ericsson, en
bepansrad s.k. monitor
där Carls far Claes Alfred Härlin
tjänstgjorde 1872. När Carl vid arton års ålder skrivs
in som matros vid
sjömanskåren har han inte bara genomgått den vanliga
skeppsgosseutbildningen utan också lärt sig spela horn och B-kornett.
Första året som matros tjänstgör han som hornblåsare och
signalist, men som så många av sina släktingar och
förfäder har han siktet inställt på en underofficerskarriär.
Carl Härlin fick
högsta betyg i flertalet ämnen när han i april 1883
genomgick examen vid underbefälsskolan i Karlskrona. Hösten 1883 utses Carl Härlin till 1:a klass sjöman, och ett
halvår senare
tar han styrmansexamen. Till hans sjöresor under de följande åren hör
en expedition med ångkorvetten Freja
till Grekland, Egypten och andra Medelhavsländer vintern 1886–87. ![]() Carl Härlin,
sannolikt fotograferad i slutet av 1880-talet. När Carl år 1890, efter närmare tolv år som matros,
slutligen utses till underofficerskorpral vid Karlskrona örlogsstations
styrmansavdelning är han nästan 30 år fyllda. Vid det laget är han gift
sedan ett par
år. Hustrun, som heter Eugenia
Maria Pettersson men kallas Jenny, är dotter
till en varvstimmerman av småländskt ursprung. I juni 1890 föds Axel, parets första levande barn (de fick en dödfödd pojke i augusti 1888).
Så här
sammanfattades Carl Härlins yrkeskarriär fram till 1892, Som underofficerskorpral får Carl nästan varje år under
1890-talet kortare eller längre sjökommenderingar. Hans enda
tjänstgöring som befälhavare äger rum 1896–97 ”å varvets ångslup Blixten jämte andra varvets
ångslupar, dels under bogsering och dels under transport av manskap
inom Karlskrona skärgård”. År 1899 har
Carl Härlin befordrats till
underofficer av 2. graden vid flottans styrmansstat. Under de följande
dryga tio åren
är han någon
eller några månader åt gången
ombord på en
rad olika fartyg, i de flesta fall som uppbördsman, det vill säga
ansvarig för ombordvarande materiel.
Carl Härlin
seglade inte mindre än sex gånger till Medelhavet eller Gibraltar sund.
Tre av resorna företogs med fartyget på bilden, ångkorvetten Freja. Han tjänstgör på pansarbåtarna Njord, Tapperheten, Äran, Oscar II och Dristigheten, torpedbåten Bris, logementsfartyget Eugenie, korvetterna Freja och Saga, övningsskeppet Jarramas, övningsbriggarna Falken och Gladan samt torpedkryssaren Clas Uggla. Eugenie är identisk med den fregatt som i början av 1850-talet gjorde en omtalad världsomsegling, men sedan 1888 är hon degraderad till logementsfartyg vid Skeppsholmen i Stockholm. År 1907 befordras Carl Härlin till flaggstyrman, den högsta underofficersgraden inom styrmansavdelningen. Ett par år senare utnämns han till svärdsman.
Carl Härlin som flaggstyrman, i paraduniform med svärdsmedalj. Sjökommenderingarna upphör år 1910, och fem år senare, vid 55 års ålder, beviljas Carl avsked med pension. Han fortsätter emellertid även efter pensioneringen att arbeta för flottan, nu som sjörullföringsbiträde. Den sysslan behåller han livet ut. Våren 1923 avlider han, knappt 63 år gammal. Hustrun Jenny överlever honom med nästan trettio år.
En
stilla spader med herrarna. Cigarrer
och toddy. Carl Härlin längst till vänster.
Källor: Flottans arkiv: Karlskrona station: Karlskrona örlogsstation: Efterlämnade dokument i original |