Några utdrag ur ”Teknisk revy”
av Axel Härlin
Från Svenska
Dagbladets årsbok 1936–51
1936
»Hindenburg», det hittills största
Zeppelin-luftskeppet,
färdigställdes och sattes i transatlantisk trafik. Längden är 245 m.
och
största diametern 41 m.; bägge måtten äro c:a 10 m. större än på den
närmaste
föregångaren »Graf Zeppelin». Gasvolymen är 190,000 kbm. och antalet
gasceller
16. T. v. användes vätgas, men anordningar finnas för att om så önskas
kunna
övergå till helium; för manövreringen skulle i så fall alltjämt den
billigare
vätgasen användas, innesluten i särskilda inre celler, som skulle
omgivas av
den icke brännbara heliumgasen. Bränslebehållarna rymma 60 ton; då
provtursresultaten innebära en bränsleförbrukning om 170 g. pr
hästkrafttimme
och marschhastigheten uppgives till 125 km. pr tim., skulle
aktionsradien
motsvara ungefär dubbla sträckan Berlin—Newyork. Inuti »kölen» finnas
utrymmen
för passagerare, besättning, bränsle, post och last; sovplatser finnas
för 50
passagerare och 48 mans besättning.
Ett
broprojekt Skåne—Själland sattes under
diskussion.
Totala längden skulle bli 31.5 km. och kostnaden 132 mill. kr. Även en
bro över
Stora Bält diskuterades.
Färgfotograferingen
utvecklades därhän, att goda ögonblicksbilder numera kunna tagas.
1937
Sveriges första gruvsolarium
inrättades i
Boliden för att
motverka den för gruvarbetarna kännbara bristen på solljus. Från dusch-
och
tvättrummen inträda de badande i det väl ventilerade och uppvärmda
bestrålningsrummet, där de röra sig längs en av ledstänger begränsad
gångbana. I vartdera av rummets hörn stå en stark kvartslampa
och en
värmelampa, och ljuset, som är rikt på ultravioletta och infraröda
strålar, intensifieras
genom reflexion mot väggar och tak, som äro målade med aluminiumbrons.
Högst 3
min. bestrålning varannan dag anses vara lämplig dos.
Ivriga
försök med transocean flygtrafik pågingo. En originell konstruktion var
Mayos dubbelplan. Det egentliga långfärdsplanet belastas så hårt, att
det visserligen kan flyga men ej orkar starta. Det uppbäres vid starten
av ett undre plan med kraftiga motorer men obetydlig bränslelast,
vilket hjälper till med start och stigning och sedan lösgör sig och
landar.
De tyska
elektroteknikerna höllo ett »fjärrmöte», varvid 33 lokalföreningar
stodo i hör- och talförbindelse med varandra medelst mikrofoner och
högtalare samt 1 000 km telefonledning.
1938
För varmhållning av reservånglok vid
elektrifierade linjer
anskaffade S. J. en elpanna om 45 kW. Ett sålunda förvärmt lok kan
göras
driftklart på 15 min. efter alarm mot c:a 4 tim. utan förvärmning; i
förhållande till handeldning blir varmhållningen betydligt billigare.
»Elektriska gärdesgårdar» enligt ett
amerikanskt system
avprovades i Alnarp. En kort växelströmstöt om ett par tusen volts
spänning
sändes ungefär en gång i sekunden ut på det ledande stängslet, som kan
göras
relativt svagt och billigt. Stötarna äro nämligen, ehuru ej
livsfarliga,
tillräckligt obehagliga för att avhålla djuren från att beröra
stängslet.
Televisionen utvecklades stadigt. De bilder,
man nu kan få
se, äro avsevärt bättre än tidigare; ett fåtal sändarstationer ha även
kommit
igång. Den största inrättades i Eiffeltornet, där sändaren är placerad
vid
tornets fot och antennen i toppen.
1939
Tjugofem år efter det första världskrigets
utbrott släpptes
teknikens destruktiva krafter ånyo lösa på flera håll i Europa, efter
långa och
intensiva förberedelser. Vi svenskar hade i regel in i det sista räknat
med
förnuftets seger och, vad värre var, på det hela taget också inrättat
oss
därefter. Sedan olyckan skett, gällde det bl. a. att dels bota de
värsta
bristerna i försvarets materiella utrustning, dels forcera sådana
åtgärder till
civilbefolkningens skydd som gasmasktillverkning och skyddsrumsbyggen,
dels i
möjligaste mån säkerställa den livsviktiga tillgången på motorbränslen.
Betydande lagringsutrymmen för bensin kommo
till stånd,
såväl ordinära cisterner som nedgrävda smärre tankar och stora
behållare,
insprängda i berg. För att möta ett läge, när bensin visserligen kan
importeras
men fartygen hindras att komma in i Östersjön, utreddes möjligheten att
bygga
en rörledning från västkusten till lämplig Mälar- eller ostkusthamn. I
en 4
tums ledning tänkte man sig kunna transportera c:a 200 000 ton per år.
Ett
annat projekt med liknande syfte gick ut på att gräva en kanal genom
Falsterbonäset, med anslutande muddringar i Höllviken och
Kämpingebukten.
Sulfitspritindustrien, som länge legat i ett
nykterhetspolitiskt dödvatten, fick ny vind i seglen. Nya fabriker
förbereddes,
och försök igångsattes även med en längre driven kokningsprocess, som
ger
större spritutbyte men sämre massa.
I Stockholm påbörjades dels c:a 15
skyddsrum, insprängda i
berg, för vartdera 300 personer, dels ett större under Hötorget, avsett
för 4
000 personer. Detta spränges ut från ytan och täckes med 1/2 m betong
och
däröver ett lager natursten om 1 m tjocklek.
Mörkläggningspapper hör numera till livets
nödtorft. Ett
gott svenskt fabrikat hade insidan klädd med en tunn aluminiumfolie,
som ökar
ljustätheten och lyser upp i rummet.
Kasserade bilar började i stor utsträckning
ändras om till
traktorer för det mindre jordbruket, s. k. epatraktorer eller
officiellt
»dragbilar».
Av den tyska folkbilen visades några
provexemplar; den
företedde många konstruktiva nyheter. Tack vare nedpressad vikt —
endast 650 kg
— och genomförd strömlinjeform kan den fyrsitsiga vagnen på slät väg
drivas upp
till 110 km per tim, ehuru den luftkylda, fyrcylindriga motorn maximalt
utvecklar knappa 25 hk. Vid en medelhastighet om 70 km per tim har
bensinförbrukningen uppmätts till 0.6 à 0.7 liler per mil. Ungefär en
kvarts
miljon vagnar ha beställts och börjat avbetalas i förväg: priset är c:a
1 000
Rmk.
1940
Onådens år 1940 präglades i tekniskt
hänseende som i varje
annat helt av krig eller krigsberedskap. Utöver omfattande uppgifter av
rent
försvarsteknisk art ställdes den svenska tekniken inför en mångfald
problem,
föranledda av den starkt minskade eller helt avspärrade tillförseln av
viktiga
förnödenheter, och svårigheterna ökades än mer genom vinterns
vattenbrist och
ovanliga kyla samt av sommarens klena skörderesultat.
En omsorg av primär betydelse var arbetet på
att i största
och bästa möjliga utsträckning ersätta de snabbt krympande lagren av
importerade bränslen med inhemska. Kolbränslen kunde visserligen
alltjämt
importeras men i otillräckliga kvantiteter, och bristen kunde långt
ifrån
restlöst ersättas med ved.
Biltrafiken kunde i betydande omfattning
hållas i gång tack
vare gengasdriften, och omställningen tycktes föga hindras av de högt
upptrissade priserna på såväl gasaggregat som bränsle.
Medan bilarnas fyrtaktmotorer utan
svårighet, om än med
ansenlig effektförlust, kunna köras med gengas, ställer sig saken något
mindre
enkel för de tvåtaktmotorer, som i stor utsträckning användas på sjön.
Särskilt
för fiskebåtarna inriktade man sig därför på att utnyttja trätjäran,
ett
bränsle, som visade sig ge nöjaktigt resultat och dessutom kan köras
utan extra
utrustning av motorn.
Nya sulfitspritfabriker anlades eller
planerades; den
nytillkommande kapaciteten blir c:a 15 mill. liter eller ungefär 1/3 av
den
nuvarande. Vid minskad avsättning för vanlig sulfitmassa kan man koka
ner
massan längre och därigenom utvinna avsevärt mera sprit; den därigenom
försämrade massan får en välkommen användning som kreatursfoder.
Bland de otaliga konstmassorna, som intaga
ett allt mer
omfångsrikt rum inom den kemiska tekniken, gjorde sig den amerikanska
produkten
nylon särskilt bemärkt för styrka, seghet och motståndskraft.
Sveriges första trådbusslinje öppnades i
Göteborg mellan
Järntorget och Majorna, där den backiga terrängen låter systemet komma
till sin
fulla rätt. I Stockholm voro vid årsskiftet två linjer under
uppmontering, den
ena mellan Östermalm och Kungsholmen som ersättning för en
spårvägslinje, den
andra mellan Söder och Kvarnholmen; här liksom i Göteborg avlösas
bränsledrivna
bussar.
I Åre färdigställdes en linbana, 400 m lång,
för transport
av skidlöpare 125 m upp i berget. Från draglinan, som löper 8 à 10 m
över
marken, nedhänga bogserlinor med träbyglar. Passageraren står på
skidorna,
bekvämt lutad mot bygeln. Banan drives av en 12 hk kuggväxelmotor.
1941
Den avtalade importen av kol och koks
utsattes omkring
nyåret för sådana inskränkningar, att bränsleförsörjningen under den
stränga
vintern blev ytterst besvärlig trots vittgående restriktioner.
Rumstemperaturen
måste sättas ned betydligt, och varmvatten tilläts endast i
enfamiljshus.
Skolor och delvis även kyrkor höllos stängda under den kallaste tiden.
Det största av de många timmersläp, som
bidrogo till
Stockholms vinterlager av ved, innehöll c:a 18 000 m3 virke,
över 1
1/2 mil kätting gick åt för surrningen, och transporten från Norrbotten
tog
nära en månad.
Sedan gengasdriften väl kommit i gång på
allvar, gav
knappheten på smörjolja anledning till nya restriktioner, och mot
slutet av
året började gummibrist sätta in. För att i denna situation nyttiggöra
de
mindre hårt ansträngda lagren av personbilringar började man utrusta
lastbilar
med boggi under bakvagnen. Därvid ersattes bakaxelns två par ringar med
fyra
par personbilringar. — Energiska motåtgärder vidtogos med anledning av
de
talrika förgiftningsfall, som vållades av gengas.
Elbilar och elcyklar blevo ganska vanliga
företeelser.
Ett utanför Falsterbo minsprängt
tankmotorfartyg, vars bägge
halvor sedermera bärgats var för sig, sattes på nytt i stånd hos
Kockums.
Dieselmotorn, som legat i vatten i 10 månader, var efter justering
fullt
användbar.
1942
Metanbussarna debuterade i Stockholm. Gasen
fås från
kloakreningsverket vid Henriksdal, och varje buss har en släpkärra,
utrustad
med ett batteri om sex gasbehållare à 40 l. Då gasen komprimeras till
150 at,
rymmer varje behållare 6 000 l gas, och hela batteriet räcker för 72 km
färd.
Det med statsmedel uppförda
skifferoljeverket vid Kvarntorp
i Närke sattes i
drift. Skiffern brytes ut med grävskopa och transporteras med
gengasdrivna 7
tons bilar till krossverket samt passerar efter krossningen genom
betongsilor
om tillsammans 10 000 m3 rymd på väg till ugnarna. Omkring
2/3 av
materialet blir avfall, som transporteras dels med bilarna tillbaka
till skifferbrottet,
dels med linbana till en dalgång, som skall fyllas igen med aska.
Oljeproduktionen
beräknas till 30 000 ton per år. En del råbensin utvinnes vid verket,
medan ytterligare
raffinering sker på annat håll; större delen av oljan avses dock att
eldas direkt
under flottans ångpannor. I anläggningen ingår ett svavelverk med en
beräknad
produktion av ej mindre än 12 000 ton rent svavel per år. Det stora
anläggningsarbetet slutfördes på föga mer än ett år; arbetsstyrkan
uppgick tidvis
till c:a 1100 man, och riksdagen har anvisat tillsammans 26 milj. kr.
För driften
behövs en styrka om c:a 350 man.
Det första helt svenskbyggda bombplanet
började
serielevereras.
1943
Träringar ävensom »brynjor» av stål utanpå
gummidäcket
prövades på bilar.
Läderimportens avstängning föranledde ivriga
försök med
konstläder. Längst kom man med en produkt, som framställdes av Mo &
Domsjös
thioplastgummi, medan Bofors experimenterade med »krutläder» av
nitrocellulosa och
läderavfall.
Allt otroligare rekord sattes av den
nyskapade amerikanska skeppsbyggnadsindustrien
under Henry J. Kaisers ledning. Räknat från kölsträckningen skedde
sjösättningen
av ett 10 500 tons fartyg efter 4 1/2 dygn, provturen efter 7 1/2 dygn
och
avgången i färdiglastat skick efter 14 dygn.
Vid de ohyggliga bombningarna av tyska
storstäder visade sig
de separata skyddsrummen i bostadshusen riskabla genom att ingångarna
lätt
kunde blockeras. I Sverige föranledde detta åtgärder för att bryta
genom källarmurarna
och
därigenom
förbinda skyddsrummen i hela kvarter.
Vid en finsk fyr installerade AGA en
nautofon, som ansågs
vara det kraftigaste elektriska ljudinstrument som tillverkats. Ljudet
är
oriktat och kan uppfattas på c:a 50 km avstånd,
d. v. s. längre än
fyrskenet
når.
1944
Ett förslag framlades att flytta Stockholms
centralstation
in i Mariaberget. Stationen och bangården skulle bli fullträffsäkra,
likaså
anslutande bandelar, bl. a. tre tunnlar under Riddarfjärden. Genom
exploatering
av det nuvarande stationsområdet skulle företaget lämna överskott.
Förslaget
mottogs med intresse på militärt håll, medan järnvägsstyrelsen ställde
sig
avvisande.
Vid nybyggnad av en fabrik i Stockholm
försågos väggarna —
fullt tidsenligt — med skottgluggar för kulsprutor.
Vid Stockholms olika sjukhus gjordes
provborrningar i syfte
att tillgodose vattenbehovet i krigstid, då avbrott i
vattenledningsverkets
leverans kan riskeras. I flera fall påträffades tillräckliga källådror,
för
vilkas utnyttjande anordningar förbereddes.
En snöslunga av förbättrad typ levererades,
särskilt avsedd
för de skånska linjerna, där de av blåsten ofta särdeles hårt packade
snödrivorna
visat sig omöjliga att forcera med den för norrlandslinjerna
tillräckliga
materielen. Slungan jämte tender väger i tjänst 118 ton och har en
längd av 18
1/2 m. Plogvagnen inrymmer längst fram själva skovelhjulet med över 3 m
diameter.
Hjulet drives av en 700 hk ångmaskin, matad från en vanlig lokpanna.
Ett stort framsteg inom djupdykningstekniken
gjordes genom
en uppfinning av teknolog Arne Zetterström. Kvävet i luften verkar på
stort
djup narkotiskt och försvårar andningen. I USA har man ersatt det med
helium,
vilken gas dock är svåråtkomlig och dyrbar. Det visade sig nu att man
med
fördel kan använda en blandning av 4 % syre och resten väte. Ned till
40 m djup
användes vanlig luft, varefter omkoppling sker till gasblandningen. Med
den nya
metoden kunde det förutvarande svenska rekordet pä 86 meter ökas till
110 m.
Det var uppfinnaren själv som gjorde den första nedstigningen till
detta djup.
Fryskonservering av livsmedel tilldrog sig
stort intresse,
och på IVA hölls en konferens i ämnet. Snabbfrusna bär och grönsaker,
fullkomligt lika färska, kommo i marknaden.
1945
Bränslesituationen tedde sig under första
halvåret mycket
bekymmersam över hela linjen. En betydelsefull lättnad inträdde efter
krigets
slut genom en stadigt ökad import av bensin och brännolja.
Restriktionerna för
motordrift och oljeeldning upphävdes efter hand, och omställningens
takt
begränsades endast av möjligheterna till besiktning av bilar och
inmontering av
oljeeldningsapparater. För kolbränslena gick återhämtningen däremot
ytterst
långsamt.
Halm i stora mängder eldades vid en del
industrier. —
Torvproduktionen blev mindre än man hoppats på; en mängd avverkad torv
förstördes på eftersommaren av regn.
Gasverken hade det särskilt besvärligt. I april
måste ransonering
tillgripas i åtskilliga
städer och fortsatte hela året. I Stockholm sparades härigenom 25 à 30
procent.
De tre största städernas gasverk drygade ut sin knappa koltilldelning
med
torvkol, framställt vid fyra anläggningar i Småland och norra Skåne med
tillsammans
54 schaktugnar, där kolningen utföres med överhettad ånga. Stockholms
gasverk
använde även trätjära som tillsatsbränsle. Örebro fick gas från
skifferoljeverket
i Kvarntorp genom en 14 km lång 125 mm rörledning. Under årets bägge
första
månader var varmvattenförbudet upphävt med hänsyn till gasverkens
svårigheter
men måste därefter ånyo sättas i kraft, enär transportapparaten ej
medgav
framforsling av ved i tillräckliga mängder.
En svensk tillverkning av det utomordentliga
insektsbekämpningsmedlet DDT
(välbehövlig förkortning av diklordifenyltriklormetylmetan)
igångsattes. Det i Schweiz
utexperimenterade preparatet har bl. a. prövats för skogsträdens
skadeinsekter,
varvid pudring från flygplan med fördel användes. Under kriget har
tyfus och
malaria framgångsrikt bekämpats med preparatets hjälp.
Till komplettering av Suezkanalen, vars
bredd och djup
numera ej räcker till för de största fartygen, projekterades en kanal
från
hamnstaden Akka i Palestina genom Gennesaret, Jordans dalgång och Döda
havet
till El Akaba vid en vik av Röda havet. Den totala längden skulle
överstiga 400
km, varav mer än hälften skulle kräva delvis mycket omfattande
byggnadsarbeten.
Malm från en fyndighet i Lappmarken
transporterades med flyg
till Lule älv f. v. b. med båt och järnväg.
Möjligheten att vid kraftöverföring med
högspänd likström
använda havet som återledare undersöktes dels på sträckan
Seskarö—Norrbyskär i
Bottenviken, dels på den långa sträckan Gullmarfjorden—Grisslehamn, d.
v. s.
ungefär halva längden av Sveriges kust. Vid ändpunkterna nedsänktes i
havet 75
m långa järnelektroder och anslöts till luftledningar samt sattes under
spänning. Strömmen gick programenligt fram genom vattnet, om än med
något
mindre styrka än väntat. Någon inverkan på fisken märktes ej, inte
heller på
magnetminor. Man mätte även den mindre del av strömmen, som går genom
jorden,
och för att eltågen ej skulle störa mätningarna stoppades alla sådana
under den stund på natten, då försöken pågick.
1946
Atomenergiens tekniska användbarhet
diskuterades livligt.
Närmast får man tänka sig den som värmekälla till ersättning för kol
eller
olja. Ett »urankraftverk» i storleksordningen 100 000 kW bör kunna
leverera
elkraft till ungefär samma pris som ett koleldat kraftverk, men
kapitalbehovet
måste bli mycket stort. Atomdrift av stora fartyg ansågs möjlig.
En matematisk maskin, kallad Eniac
(electronic numeral
integrator and computor), innehållande 18 000 elektronrör, sparade
under kriget
fantastiska mängder arbetstid genom att utföra komplicerade
räknearbeten för
ballistiska o. a. ändamål. Svenska försvarsmyndigheter övervägde
anskaffandet
av en dylik maskin.
1947
Det gamla projektet om en tunnel under
Engelska kanalen
återupplivades. Till en början skulle två järnvägstunnlar anläggas för
en
kostnad av 65 milj. pund.
Ett intressant förslag framkom att bygga
flytande flygfält,
exempelvis i Stora Värtan 10 km från Stockholm mot 36 km för Halmsjön
[det blivande Arlanda].
Startbanorna skulle tillverkas av strängbetong i enheter om 110 m bredd
och 54
m längd i banans riktning. Flytkraften skulle ernås genom nedgjutna
balkar, som
bildar nedåt öppna, lagom luftfyllda celler.
SAAB gjorde förberedelser för en stor
tillverkning av
»folkbilar».
Från Götaverken levererades Nordens hittills
största
fartygsbygge, det norska valkokeriet Kosmos III om 25 100 tdw.
Valoljetankarna
rymmer totalt 1 000 m3. Hytter och mässar finns för c:a 400
man,
dels fartygets egen besättning, dels valjagarnas besättningar och
slutligen
oljefabrikens personal om c:a 150 man.
När ett flygplan landar, bringas de
stillastående
gummihjulen hastigt i rotation genom friktionen mot marken, vilket
förorsakar
ett våldsamt slitage på däcken. I USA har man försökt minska detta
genom att
förse däckens sidor med en mängd små skövlar, som sätter hjulen i
rotation så
snart landningsstället fälles ut. Vid ABA förbereddes försök med
metoden.
Mellan Sverige och USA öppnades
radiotelefontrafik. På den
svenska sidan sker sändningen från Hörby och mottagningen vid Enköping.
Under
vägen genom etern är samtalet förvrängt, så att endast obegripliga ljud
kan
höras i vanliga mottagare. Mottagaren har sammanlagt 86 rör.
För nyodling av skog i svårbearbetad mark
konstruerades i
Jämtland en specialmaskin, som provades med utmärkt resultat. På en
bandtraktor
monteras en griparm och en rad rivpinnar. Stenar på upp till 10 ton kan
baxas
upp, och stubbar ryckes upp med lätthet.
1948
Förutom de redan befintliga expresstågen
till kontinenten kunde
den 9 maj ett tredje expresståg insättas,
Skandinavien—Schweiz-expressen direkt
till Zürich. En direkt sittvagn Stockholm—Amsterdam insattes i
Skandinavienexpressen.
Vidare insattes direkt sovvagn Stockholm—Belgrad över Odra
Wroclaw—Budapest.
1949
Sedan försöksodling av den under kriget
mycket omtalade
gummimaskrosen pågått under flera år på olika platser, färdigställdes
de första
tio cykeldäcken för avprovning. Så länge vanligt gummi kan importeras,
beräknades det inhemska ej kunna bli konkurrenskraftigt i ekonomiskt
hänseende.
Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen publicerade
lovande
resultat från försök att
impregnera träd på rot med lösningar av kopparsulfat eller en
arseniklösning (»Bolidensalt»).
Vätskan införes nederst på stammen i borrade hål eller i ett spår runt
stammen
och följer med saven upp. Metoden anses ej ställa sig dyrbarare än den
gängse
vakuumtryckmetoden men skulle i motsats till denna möjliggöra
impregnering även av gran, vilket vore av mycket stor betydelse.
För en ny pir i oljehamnen vid Loudden i
Stockholm inköptes
fyra av de stora betongkasuner, som användes vid invasionen i
Normandie. Dimensionerna
är
62x14x12 m. Vattendjupet vid piren blir 12 m, tillräckligt för 16 000
tons tankfartyg.
Den svenska atomkommittén sysslade med
förarbeten för en atomstapel
om några
kilowatts effekt, avsedd för studieändamål. Den väntades komma att
arbeta med uranoxid och med tungt vatten som moderator. Tungt vatten
tillverkas av
Norsk
Hydro och kostade några kronor pr gram; för den lilla atomstapeln
behövs
åtskilliga ton.
1950
Förslag framlades att bygga en 250 m lång
bro över Slätbaken
vid Stegeborg. Tillsammans med en högbro över Bråviken skulle den ingå
i en framtida
autostrada längs östkusten mellan Nyköping och Karlskrona.
Televisionens införande i Sverige
diskuterades ivrigt. På
ansvarigt håll var man alltjämt benägen att skynda långsamt, mindre av
rent
tekniska än av finansiella skäl: utvecklingen går så raskt att både
sändare och
mottagare snabbt blir föråldrade.
För den flygtekniska forskningen, som genom
Sveriges
alliansfria politik numera är nästan helt hänvisad till landets egna
resurser,
begärdes medel till bl. a. två nya vindtunnlar vid Flygtekniska
försöksanstalten i Ulvsunda.
Den första svenska matematikmaskinen av
siffertyp, kallad
BARK (binär automatisk relä-kalkylator) och konstruerad på uppdrag av
Matematikmaskinnämnden,
färdigställdes. Den har kostat 400 000 kr., innehåller ca 5 200 reläer
och är
en av världens snabbaste. Ett räknearbete om 320 000 operationer,
som
skulle ta 1 800 timmars manuellt arbete, kan maskinen göra på ca
40
timmar, sedan den väl ställts in för det aktuella ändamålet. Förarbeten
pågick för nästa stora maskin, som blir av elektronisk typ.
1951
En svensk metod, »Tetra Pak», att förpacka
mjölk i papper
demonstrerades. Ett blekt kraftpapper, belagt med vattentät, svetsbar
plast,
matas från rullen in i en maskin, där remsan formas och svetsas ihop
till ett
rör. Ett par värmda klämbackar trycker ihop och sluter till röret på
ett
ställe, nästa par backar gör förseglingen en bit därifrån men
vinkelrätt mot
den förra osv. På så sätt uppstår en sammanhängande rad av tetraedrar,
som
under passagen genom maskinen fylls med mjölk och till sist skäres loss
från
varandra i förseglingsytorna.
Ett nykonstruerat svenskt kopplingsur kan
till- och avkoppla
strömmen till exempelvis en radioapparat på förutbestämda tider under
en hel
vecka framåt.
»Fjärrval» på långlinje var i regelbunden
drift mellan
Uppsala och Stockholm; en abonnent i Uppsala kan utan förmedling av
telefonist
ringa upp önskat nummer i Stockholm. Försök med samma system utfördes
på
sträckorna Stockholm—Köpenhamn och Stockholm—Oslo.
|