Sven Herlin (1765–1790)
Krigsfånge i Ryssland efter sjöslaget vid Hogland
Anställd vid örlogsflottan som elvaåring
Sven Herlin växer upp vid Södra Skepparegränd på Västerudd i
Karlskrona, som ende överlevande son till sjömannen och snickaren Carl Carlsson Herlin. Vid åtta års ålder
blir han faderlös, och varken modern eller hans två ännu ogifta systrar
kan i längden svara för hans försörjning. När Sven våren 1777 som
elvaåring skrivs in som skeppsgosse
vid örlogsflottan innebär det
möjligheter till en yrkeskarriär, men också att han slipper utgöra en
ekonomisk belastning för sina närmaste.
Som skeppsgosse får Sven
inte bara mat och logi utan även
kläder. Reglementet säger att han ska tilldelas en blå tröja, ett par
blå byxor, två grova lärftsskjortor, två par strumpor, två par skor, en
hatt, en mössa, ett par fårskinnsvantar och två halsdukar. Dessutom
utgår en årlig kontantlön på 8 riksdaler och 6 skilling samt viss
ersättning in natura, nämligen 2¼ tunnor spannmål, tillräckligt för
bakning av drygt 150 kg bröd.
Inom några månader efter sin antagning är Sven till sjöss för
första gången. Han gör sin debut ombord på ett av de lastfartyg som är
i
kronans ägo och utnyttjas för frakter av förnödenheter till
örlogsvarvet i
Karlskrona. Fartyget heter Tumlaren
och är en huckert, en tvåmastad lastskuta av holländsk typ. Med Sven
ombord seglar skutan till Stockholm efter spik och annan
skeppsbyggnadsmateriel. Ett år senare, på sensommaren 1778, deltar Sven
i en liknande resa till Göteborg med Solen,
ett av flottans största lastfartyg.
Konvojering med fregatten Uppland
1779–80
Åren kring 1780 är en orolig tid. Den konflikt som inleddes
med det nordamerikanska frihetskriget har utvecklats till ett av
historiens första egentliga världskrig, och skärmytslingar och sjöslag
har börjat äga rum på jordens alla hav. Indirekt berör kriget också
Sverige och andra sjöfartsnationer som håller sig neutrala. En mängd
svenska handelsfartyg blir uppbringade av örlogsfartyg eller kapare i
framför allt brittisk tjänst.
Sverige börjar
därför låta örlogsfartyg konvojera kofferdifartyg för att skydda dem
mot kapningar utanför främmande kuster. Ett av de fartyg som år 1779
får ett sådant
uppdrag är fregatten Uppland.
Fartyget har Göteborg som hemmahamn, men en stor del av den besättning
som ska delta i konvojexpeditionen transporteras dit från Karlskrona.
Redan i slutet av mars avseglar lastfartyget Solen mot västkusten med en första
omgång folk som kommenderats till Uppland. Till dem som finns med
ombord hör den nu trettonårige skeppsgossen Sven Herlin.
Två månader senare går Uppland
till sjöss från Göteborg och seglar tillsammans med fregatten Jarramas ned till Helsingör, där
fyra–fem handelsfartyg väntar på att bli konvojerade. Med dem i följe
avgår de två fregatterna i början av juni mot sydligare breddgrader via
Kattegatt och Nordsjön. Sedan konvojen nått Kap Finisterre i
nordvästligaste Spanien vänder örlogsfartygen hemåt igen.
Följande år, 1780, utses fregatten Uppland att ta hand om en konvoj
som ska avgå på sensommaren. Sven Herlin blir även nu kommenderad att
ingå i fartygets besättning, som en av fyra skeppsgossar ombord. I
början av juli avreser han från Karlskrona till Göteborg med
kronolastfartyget Stjärnan.
Uppland blir
segelklar i mitten av augusti och beger sig då ned till Öresund. Kring
sig samlar fregatten där efter hand tjugotvå handelsfartyg, men på
grund av ständig motvind kan konvojen inte avgå mot Kattegatt och
Nordsjön förrän den 7 september. Liksom året innan är avsikten att Uppland via Engelska kanalen ska
ledsaga handelsfartygen till farvattnen utanför Spanien och Portugal,
men ännu en månad efter avresan från Öresund kryssar konvojen i
oupphörlig motvind i södra Nordsjön.
Fartygschefen Salomon von Köhler har efter hand blivit
allvarligt bekymrad över hälsotillståndet bland de illa klädda
sjömännen, som ”under beständig kryssning måste uthärda de hiskeligaste
stormar med beständigt regn, hagel och snö samt gruvelig köld, och till
följe härav de svåraste händelser, varigenom hela besättningen flere
gånger och flere dygn en suite
utan vila behövdes uppe på däck och i vädret gingo och vordo våte,
sedan de inga kläder ägde till omskifte”.
I den grova sjön har påkänningarna på fartyget dessutom blivit
så stora att fogarna i bordläggningen börjat öppna sig. Fregatten tar
in mängder
av vatten, och manskapets kojer och andra tillhörigheter är ohjälpligt
genomsura. Följderna yttrar sig enligt Köhler som ”frossor, bröstfebrar
och
förkylningar samt dysenteri jämte skörbjugg”.
Uppland har redan tre
gånger siktat North Foreland vid inloppet till
Engelska kanalen men varje gång drivits ut i Nordsjön igen av västliga
stormar. Tidvis har fregatten länsat undan de hårda vindarna ”för topp
och
tackel”, det vill säga helt utan segel. Ett efter ett av de medföljande
handelsfartygen har försvunnit ur sikte i ovädren. Till sist ger Köhler
upp och lämnar det enda återstående handelsfartyget att fortsätta bäst
det kan. Uppland sätter kurs
tillbaka mot Sverige, men först den 12 november är fartyget tillbaka
vid Nya varvet i Göteborg.
Egentligen skulle den del av fregattens besättning som hör
hemma i
Karlskrona nu ha fått resa dit med lastfartyget Stjärnan. Men varvet i Göteborg har
brist på proviant och kan inte förse Stjärnan
med så mycket av den varan att det räcker för den talrika skaran från Uppland. Lastfartyget får därför
avsegla utan andra ombord än den egna besättningen.
Folket från
fregatten måste i stället traska hem till Karlskrona till fots – Köhler
lyckas inte ens ordna skjuts åt dem. Fyrtiomilamarschen tar nästan tre
veckor, men vid hemkomsten möts Sven Herlin och de andra från Uppland av nyheten att Stjärnan förliste på Anholts rev
några dagar efter avresan från Göteborg. Lastfartygets besättning
överlevde men blev räddad först efter att ha suttit på vraket i två
dygn.
Skeppet Vasa i
sjönöd på
Nordsjön 1781
Kriget till sjöss fortsätter, och 1781 utrustar Sverige en
stor örlogseskader för att slå vakt om sin neutralitet. Tio linjeskepp,
örlogsflottans största och tyngst
bestyckade fartyg, ligger i början av juni segelklara på redden utanför
Karlskrona. På ett av dem, Vasa,
finns Sven Herlin ombord, alltjämt som skeppsgosse.
Linjeskeppet Vasa.
–
Oljemålning av Jacob Hägg.
Fartygen har till uppgift att visa flagg och skydda den
svenska handelssjöfarten på Nordsjön, men på grund av ogynnsamt väder
förmår eskadern inte uträtta mer under sommaren än en dryg veckas
kryssande mellan Skagen och Sydnorge. Därifrån seglar Vasa i slutet av juli på egen hand
till Helsingör för att anföra årets tredje konvoj av
svenska handelsfartyg från Öresund.
Den bristfälliga utspisningen ombord har vid det laget börjat
gå ut över besättningens hälsa. Det främsta problemet är att kosten är
så ytterligt ensidig, helt
dominerad som den är av bröd, av ärter och korngryn som kokas till
soppa respektive gröt, och av sovel i form av stockfisk (torkad fisk),
saltsill och salt kött. Matvarorna kan dessutom vara av tvivelaktig
kvalitet. När
örlogsfartygens besättningar inför en sjöexpedition hämtar ut proviant
från flottans magasin får de alltid hålla till godo med den som har
legat lagrad längst, och den kan vara flera år gammal. Ofta blir
livsmedlen sedan
ytterligare förskämda under den långvariga förvaringen ombord.
Fartygschefen på Vasa,
överstelöjtnant Mathias Ström, rapporterar till
sina överordnade i Karlskrona att ”besättningen klagat sig ej kunna äta
den bestådda stockfisken, ehuru den på möjligaste sätt blivit kokad och
ansad, utan under hela förflutna tiden kastat större delen överbord”.
Vid ankomsten till Helsingör är trettiosex man på fartyget sjuka, och i
slutet av augusti avlider fem man inom loppet av lika många dygn.
Efter fyra veckors väntan kan Vasa den 4 september lämna Öresund
med en konvoj bestående av femton handelsfartyg. När konvojen i början
av oktober når Kap Finisterre vänder linjeskeppet enligt order tillbaka
mot Sverige, men under återresan försämras hälsotillståndet ytterligare
ombord. Över sextio man är
sjuka, och dödsfall
inträffar var och varannan dag. Sammanlagt avlider femton man
under oktober månad. Alla medikamenter är slut, och både proviant och
färskvatten är på upphällningen trots att ransonering har införts.
Efter ett uppehåll för proviantering i Deal vid den engelska
kanalkusten fortsätter Vasa
den 6 november hemåt. Det är ytterligt nära att den seglatsen blir den
sista för både fartyg och besättning. Ute på Nordsjön blåser det upp
till
nordanstorm, och Vasas fock
slits i stycken. Vid elvatiden på kvällen
finns en ny fock på plats, men bara en timme senare inträffar något
betydligt allvarligare. Två av de vant som stagar upp förmasten
brister, varefter masten nästan omgående bryts av och går överbord
tillsammans med rår, tackling, segel och en båtsman. En tre meter hög
stump är allt som återstår av masten ovan däck.
Kvart i fyra på morgonen knäcks också storstången, den
mellersta av stormastens tre sektioner. Utan förmast och med bara en
tredjedel av stormasten i behåll kan Vasa
knappast ha några som helst
segel satta. Det medför inte bara att skeppet driver helt redlöst för
vind och vågor, utan också att det rullar och slingrar svårt i den
grova sjön. Vill man få en aning om situationen ombord under
besättningens försök att bringa reda i kaoset räcker det inte att
föreställa sig den dånande stormen, störtsjöarna, dunkandet från löst
hängande rår, knarrandet och det pinade gnisslet från bräckt eller
sönderslitet trävirke – man måste också inse att detta allt äger rum i
beckmörker.
När gryningen till sist infinner sig beordrar
Ström ankring i öppen sjö. I det tilltagande dagsljuset
visar sig också den kvarvarande tredjedelen av stormasten vara bräckt.
Stormasten och dess segel kan man till nöds klara sig utan,
men en förutsättning för att fartyget ska bli manöverdugligt igen är
att det återfår en förmast. En reservstång som hjälpligt skulle kunna
göra tjänst som förmast finns i Vasas
förråd – problemet är att utan
något som helst yttre hjälpmedel få den på plats på ett oupphörligt
gungande däck. Uppgiften är svår, på gränsen till
omöjlig, men de ombordvarande vet hur den måste lösas. De ägnar de
följande dygnen åt att rigga upp en ”sax”, två grova spiror vars övre
ändar surras ihop med varandra och vars nedre ändar sedan ska ställas
på däck.
Samtidigt som detta arbete pågår håller besättningen ständig
utkik efter andra fartyg. Den 10 november kommer en svenskflaggad
galeas i sikte på
avstånd, och Vasa kallar den
till sig med två signalskott. Skepparen får befallning att bistå Vasa så länge linjeskeppet
behöver hans hjälp, även om hans eget fartyg och last därigenom skulle
sättas i
fara. En tross förs över mellan de två fartygen, och sakta börjar
galeasen
stäva norrut med det nästan tio gånger tyngre linjeskeppet på släp.
Ombord på Vasa
fortsätter arbetet med förmasten. Följande dag
kan manskapet till sist resa saxen i upprätt läge och med dess hjälp
lyfta reservstången på plats. Vid det här laget har vädret lugnat sig,
och sedan stången blivit försedd med nödvändig tackling kan Vasa den 12 november börja segla på
egen hand igen.
Men vädret försämras på nytt, och på morgonen den 14 november
skriver Ström i sin journal att skeppet under den gångna natten ”av
nordlig dyning gruveliga hårt slingrat och på alla sätt hårt arbetat”.
Skeppets oupphörliga
rullande i den grova sjön blir till sist för mycket för kryssmasten,
den aktersta av masterna och den enda som dittills förblivit oskadd.
Vid en svår överhalning knäcks den och går överbord.
Nästa dag visar sig nödläget vara än mer akut:
Förmiddagen blev varse att hjärtstocken på
rodret var sönder samt att
aktersta delen av rodret hade givit sig, då all möjlig flit blev brukad
att sätta sådant i stånd som syntes vara omöjligt. Hakade tvenne
blocktaljor uti rodret på var sida att därmed stötta detsamma, vilka
genast varefterannan avsprungo, då nya hakades. Arbetades hela dagen
med rodrets iståndsättande. Arbetade med en sax uppsättande att resa en
bramstång till kryssmast.
Besättningen, som redan tidigare blivit försvagad och utglesad
av sjukdomar och dödsfall, är vid det här laget utmattad av de svåra
förhållandena ombord, och Ströms journalanteckningar har fått en
underton av desperation. Att en klen bramstång får ersätta kryssmasten
antyder att det inte finns mycket reservmateriel kvar i förråden, och
att ute till sjöss reparera rodret på ett tillfredsställande sätt är i
praktiken ogenomförbart.
Sedan bramstången kommit upp på kryssmastens plats kan
besättningen
nästa morgon sätta så mycket segel att skeppet hjälpligt går att
manövrera igen. Efter några timmar siktas den sydnorska kusten, och
när Vasa vid middagstid den 17 november närmar sig land blir
uppståndelsen stor bland dem som bor där. Hundratals människor börjar
springa längs stranden när de ser den ”miserable Forfatning” som
fartyget befinner sig i, men ”af frygt for den græsselige opreijste Søe
og svære Storm” vågar sig ingen till sjöss förrän sex man till sist med
fara för livet tar sig ut till svenskarna och lotsar in dem på skyddat
vatten. Vid tvåtiden på
eftermiddagen kan Vasa till
sist gå till ankars vid Eikvåg.
Skeppet Vasas väg över Nordsjön i november
1781.
– Från Claes Bernes: Segelfartygens
tid.
Vasas rigg före och
efter passagen över Nordsjön.
– Från Claes Bernes: Segelfartygens
tid.
Likafullt är svenskarnas situation bekymmersam. I en första
rapport till Amiralitetskollegiet om det inträffade meddelar Mathias
Ström att
”stormasten är alldeles bräckt och oduglig, största delen av segel och
tågvirke alldeles borta jämte provianten till ganska stor del förskämd.
In summa, skeppet är
alldeles redlöst och ställt i den allra uslaste belägenhet, vilken
bedrövliga ställning jag härmed får äran berätta.”
Det är uppenbart att Vasa
kommer att bli liggande här över
vintern – det finns inga möjligheter för fartyget att gå till sjöss
igen förrän
det har blivit åtminstone hjälpligt iståndsatt, och detta är något som
kan
väntas ta månader i anspråk. Chefen för örlogsflottan, generalamiral
Henrik af Trolle, beordrar Mathias Ström att genomföra de nödvändigaste
reparationerna med manskapets hjälp och med det material som kan
införskaffas på platsen. Fartygschefen blir dessutom uppmanad att
förlägga besättningen i land hellre än att låta den övervintra på det
praktiskt taget ouppvärmda skeppet.
Ström väljer likafullt att hålla folket kvar i den råa kylan
ombord, trots att de flesta är ”barsletne på kläder”. Han anger som
förklaring att
han har ”största hushållning för kronan” som ett allt övergripande mål,
men
risken för rymning är säkert ett väl så viktigt skäl. Efter sex–sju
veckor har
tjugo man försvunnit under kortare ärenden i land, och av dem har bara
tre kunnat återfinnas. Med förtrytelse rapporterar Ström att ”folket
här å
orten, i stället för att angiva dylika rymmare, snarare döljer dem och
befordrar deras flykt”. Bristerna i manskapets klädsel försöker Ström
nödtorftigt
avhjälpa genom att köpa in en del skor, strumpor, skjortor och täcken,
som
mottagarna sedan får bekosta själva genom avdrag på lönen.
Trots kyla, snö och is påbörjas iståndsättandet av fartyget
redan under vintern, men det ser ut att dröja innan lämpligt virke till
master,
stänger och rår kan skaffas fram från de norska skogarna. Trolle
bestämmer sig för att i stället låta skeppa all nödvändig utrustning
till Vasa från flottans
förråd i Sverige. Omsider anländer två av flottans fartyg till Eikvåg
med reparationsmaterial och proviant till Vasa, men först i juli är Sven
Herlin och de andra ombordvarande tillbaka i Karlskrona. De har då
varit hemifrån i mer än ett år, och nästan en
femtedel av fartygets ursprungliga besättning saknas. Drygt fyrtio man
har
dött och ett trettiotal rymt.
Sven blir hantverkare
I februari 1783 blir Sven Herlin antagen som kofferdibåtsman,
sedan
han gått ut skeppsgosseskolan och befunnits kunna läsa, skriva och
räkna. På hösten gör han en månadslång resa med ett lastfartyg,
huckerten Aetna, som går till
Västervik för att hämta ekvirke.
Men det här blir Svens sista sjöresa på nästan fem år.
Karlskronavarvet har fått kungens order att bygga nya örlogsfartyg på
löpande band, och under de omständigheterna har flottan större nytta av
Sven som hantverkare än som kofferdikarl. Förmodligen hann Sven lära
sig en del snickeri av sin far medan denne ännu var i livet, och även
som skeppsgosse fick han tillfälle att hantera verktyg och arbeta med
trä. På hösten 1784 lämnar han sin tjänst vid kofferdibåtsmanskompaniet
och börjar i stället arbeta som blockmakargesäll vid örlogsvarvet.
Sammanlagt är ett trettiotal man på varvet sysselsatta med tillverkning
av de tusentals block som ska ingå i de nya fartygens riggar.
När år 1785 är till ända har tjugo nya örlogsfartyg sjösatts –
tio linjeskepp och lika många fregatter – men sedan blir det inte fler.
Anslagen har börjat tryta, verksamheten tappar farten. Det finns knappt
pengar nog att färdigställa de nybyggen som redan ligger i sjön.
Sjöartillerist utan lön
Nu återvänder Sven Herlin till den sjömilitära banan. Hösten
1786 blir han på nytt antagen vid ett kofferdibåtsmanskompani, men
dessvärre är
kompaniet redan fullbemannat. Några pengar till lön finns därmed inte
över till Sven, som dock inte har för avsikt att förbli kofferdikarl
någon längre tid. I stället siktar han på att bli underofficer inom
sjöartilleriet. Han får frihet från tjänstgöring över vintern och ägnar
dagarna åt
studier.
En del annat hinner han också med. Han inleder ett förhållande
med en
artonårig flicka, Marta Christina Berlin,
och i mars 1787 blir hon gravid.
Den 17 april är det dags för sjöartilleriexamen. Sven ger
”nöjaktigt svar på alla de questioner som honom blivit gjorde”, och det
betyg han får
lyder som följer:
Kofferdikarlen vid Överstelöjtnanten
och Riddaren välborne herr
Hoffbergs kompani Sven Herlin har uti den härstädes varande
Sjöartilleriinformationsskolan lärt och igenomgått
sjöartillerivetenskapen, med dess tillhörigheter av ernst- och
lustfyrverkeriet, samt sjöartilleriexercisreglementet, så theoretice,
som de delarne av praktiken, vilka vid skolan och i land kunnat utövas,
varuti han icke allenast visat sig ganska flitig och uppmärksam för att
fatta alla de underrättelser, som honom uti förenämnde vetenskapen
blivit meddelte, och däruti gjort sådane framsteg, att han nu undergått
vederbörlig examen, utan ock med ett beskedligt [redigt] och berömligt
uppförande gjort sig förtjänt av rekommendation, vilket honom
härmedelst till bevis meddelas.
|
Efter examen förväntas Sven återgå i tjänst som
kofferdibåtsman, trots
att han fortfarande står utan lön. Han arbetar någon månad i varvets
tackelkammare, men han finner snart tiden mogen att lämna in en ansökan
om utnämning till arklimästare,
den lägsta underofficersgraden inom
sjöartilleriet:
Högvälborne Herr Greve, Överamiral och
Kommendör av Kongl. Maj:ts Svärdsorden.
Nådigste Herre!
Den stora böjelse och lust jag för sjöartillerimétieren
[sjöartilleriyrket] äger, bringar mig att i djupaste ödmjukhet våga hos
Högvälborne Herr Greven,
Överamiralen och Kommendören supplikera [anhålla], det mig nådigst
bleve förunnad en arklimästarebeställning [arklimästartjänst] vid
Kongl. Sjöartilleriet, sedan jag som skeppsgosse och kofferdikarl, så
till
sjöss, som lands, sökt göra mig en sådan nåd värdig, jämte undergången
examen, som närlagde betyg i djupaste ödmjukhet utvisar; hoppas även,
att då mig
större utrymme blir i nåder tilldelt, jag däruti skall mig så beflita,
att kunna framgent bliva Kongl. Maj:t och Kronan en nyttig och trogen
lem
[medarbetare] vid bemälte stat [yrkeskår].
I avvaktan om nådgunstigt bifall, har äran framhärda
Högvälborne Herr Grevens, Överamiralens och Kommendörens
underdån. allerödmjukaste tjänare
|
Sven har anlitat professionell hjälp såväl med
de snirkliga ordvändningarna som med själva präntandet, men han skriver
egenhändigt under brevet med en prydlig namnteckning.
Adressaten är ingen mindre än Carl August Ehrensvärd, en av de
märkligaste gestalterna i det gustavianska Sverige: överamiral och chef
för örlogsflottan men i själ och hjärta konstnär och filosof.
Ehrensvärd remitterar Svens brev till chefen för varvets
artilleriavdelning, tygmästare Dahlstedt, tillsammans med ansökningar
från kofferdikarlarna Wickelgren och Wittberg, som också vill bli
arklimästare.
Dahlstedt svarar att det
för närvarande inte finns några lediga arklimästartjänster, men han
anser sig
likafullt ha ont om folk i förhållande till allt det arbete som ska
utföras.
Därför vill han gärna ”tillstyrka nådigt bifall” till de tre
kofferdibåtsmännens ansökningar. Den 21 juni får de fullmakt som
arklimästare, med rätt och skyldighet att också tjänstgöra i den
befattningen. Haken är att varvet inte anser sig kunna betala dem
vederbörlig lön, eftersom alla de 59 ordinarie arklimästartjänsterna är
besatta. I stället får de tre nöja sig med den ersättning de redan har.
För Wickelgren och Wittberg innebär detta kofferdikarlslön. För Sven
Herlin innebär det noll och intet.
Sven har vid det här laget varit helt utan inkomst i mer än
ett halvår, och i juli skriver han till överamiral Ehrensvärd och ber
att få arklimästarlön så snart en ordinarie tjänst blir ledig. I annat
fall vill han åtminstone ha kofferdikarlslön tills vidare. Svaret blir
att sökanden snällt får vänta på att bli antagen som ordinarie
arklimästare. Eventuella vakanser kommer att besättas i turordning, och
Herlin står ingalunda först i kön. Och ”kofferdikarls lön kan honom
såsom varande underofficer icke tillägnas, då han icke haft någon sådan
förut”.
Marta Christina Berlin är nu i femte månaden. Magen låter sig
knappast döljas, och vigseln går inte att skjuta upp längre. Onsdagen
den 8
augusti gifter sig den nu tjugotvåårige Sven Herlin med Marta Christina
i den lilla landsortskyrkan i Nättraby en halvmil norr om Karlskrona.
Hur är det möjligt för det unga paret att klara uppehället
utan vare sig inkomster eller kapital? Det måste vara släkten som
ställer upp. Svens
far är ju död sedan länge, och vid det här laget har även modern
avlidit, men
Marta Christinas båda föräldrar är i livet. Hennes far tjänstgör som
snickarmästare vid örlogsvarvets repslagarbana. Möjligen kan också
Svens två systrar
hjälpa till på något sätt – den ena av dem är gift sedan en tid.
Likafullt är situationen ohållbar i längden, och i slutet av oktober
gör Sven ett
nytt försök att beveka överamiralen:
I all min tid har min högsta åstundan
varit, att kunna göra
mig värdig och skicklig till Kongl. Maj:ts och Kronans tjänst, och till
den ändan har
jag ock uppoffrat det lilla jag ägt, att vinna sådan kunskap, som en
anständig
underofficerare bör äga, till vilken ända jag ock troligen [troget]
gjort tjänst ifrån min fullmakts datum men utan ringaste lön eller
underhåll.
Jag vet inom mig själv, att Eders Höggrevlige Excellence med
ömhet inser rättvisan, och att sjöartilleriunderofficeraretjänsten är
ganska tät och
trägen, i synnerhet för en som lika med löntagare densamma skall
förrätta: Varföre jag underdån. allraödmjukast bönfaller, att Eders
Höggrevlige
Excellence av nåd och mildhet värdes förunna mig åtminstone
kofferdikarls lön och sold tills vidare, helst jag, som sitter med
hustru och
hushåll, har storligen av nöden att med något litet vara understödd.
|
Svens
förtröstansfulla ord om överamiralens ”ömhet” är kanske inte bara
smicker – Ehrensvärd är allmänt uppskattad för sin humanitet och
rättvisa – men ingenting har ju förändrats i sak. Amiral Anton Johan
Wrangel,
nummer två i rang efter Ehrensvärd, påpekar i sitt avstyrkande av Svens
ansökan att ”flere hans kamrater lika med honom äro nödsakade att
avbida
sin tour till lön”.
Sven Herlins
korrespondens med överamiral Carl August
Ehrensvärd
finns bevarad på Krigsarkivet.
– Foto: Claes Bernes.
Sven Herlin är alltså inte ensam om att tvingas tjänstgöra
utan ersättning, och några av de andra som drabbats av samma öde klagar
också sin nöd inför de överordnade. Ändå kan man konstatera att Sven är
ovanligt flitig och enveten som brevskrivare. Samma dag som han får
avslag på
sin begäran, den 20 november, vänder han sig till Ehrensvärd
ytterligare en gång. Kan han inte
få lön vill han åtminstone slippa tjänstgöringen:
Min nådige Herre!!!
Sedan jag erhöll Eders Höggrevlige Excellences nådiga fullmakt
på arklimästarebeställning vid Kongl. Maj:ts sjöartilleri, och gjort
mig
mån om att öva mig i de stycken som till tjänsten höra, har jag allt
sedan fullmaktsdatum lika med mina kamrater måst göra Kongl. Maj:ts och
Kronans tjänst utan avseende på det, att jag är lönlös. Och som
arklimästaretjänsten härstädes nästan dagligen inträffar, så är det för
mig något för svårt, att lika med löntagare vara i ständig
tjänstgöring, varföre jag i djup underdån. ödmjukhet bönfaller hos
Eders Höggrevlige Excellence att njuta in- och utrikes permission på
trenne år, inom vilken tid jag väl hoppas, att jag till lön i nåder
blir ihågkommen.
|
Att underofficerare söker permission på flera år från sin
tjänst är
ingenting ovanligt, oavsett om de har lön eller ej. Vanligen motiverar
de sin ansökan med att de vill gå till sjöss med något handelsfartyg.
Sådan
tjänstgöring betraktas som meriterande, och normalt blir
permissionsansökningarna också beviljade.
Men Sven Herlin anför inget annat skäl för sin ansökan om
permission än att han vantrivs med att behöva arbeta utan ersättning
tillsammans med kamrater som uppbär lön. Han ger ingen antydan om att
han tänker
utnyttja sin ledighet till annat än att vänta på en möjlighet att
återvända till
arklimästartjänsten som löntagare. En sådan motivering är
anmärkningsvärt otaktisk, och Svens agerande ger ett oöverlagt intryck.
Liksom tidigare får amiral Wrangel ta del av ärendet för
yttrande, och han är
inte nådig i sin bedömning: ”Det är icke utan att ju arklimästaren
Herlin kunde draga någon nytta
utav den sökta trenne års in- och utrikes permission, om han den å sin
sida väl använder; Men då de skäl, varå han den sökt, äro nog
sällsamme, och
till befarande är, att han tillika med andre sine kamrater vilka
erhållit permission skulle med förgätenhet anse de plikter honom såsom
permitterad ålåg iakttaga, så hemställes om icke han till vidare må få
fortfara med sin tjänstgöring här hemma.”
Den 17 december bifaller Ehrensvärd likafullt Sven Herlins
ansökan om ledighet. Dagen därpå föder Marta Christina en son som får
namnet Carl
Fredrik.
År 1788: kriget närmar sig
Svens ledighet blir inte långvarig. Det dröjer på sin höjd
några månader
innan han uppmanas att ”återgiva sin permission i avseende på
förestående
sjöexpedition”. Bakgrunden är att ledningen för örlogsflottan har fått
signaler från Stockholm om att ett krig är nära förestående. Gustav III
har bestämt sig för att slå till mot Ryssland. Han vill gå till
historien som hjältekonung, och en seger över ryssarna kommer säkert
att hölja honom i evig krigarära.
Ehrensvärd har fått order av kungen att omgående rusta tolv
linjeskepp och några fregatter för ett ospecificerat uppdrag till
sjöss. Den brist på befäl som örlogsflottan länge lidit av har därmed
plötsligt blivit överhängande. En del skeppare och styrmän kan förhyras
från handelsflottan, men några artillerister finns ju inte att hämta på
handelsfartygen. Örlogsflottan har föga mer än hundra
artilleriunderofficerare anställda på ordinarie stat – nu skulle den
behöva uppåt femhundra.
I ett sådant läge går det inte an att låta en nyutbildad
arklimästare slå dank hemma i Karlskrona bara för att han inte får
betalt. Sven Herlin ser sig tvungen att hörsamma överhetens begäran och
återgå i tjänst, trots att han inte heller nu får någon lön men ändå
förväntas skaffa sig uniform och annan personlig utrustning på egen
bekostnad. Han vill likafullt inte acceptera situationen utan vänder
sig än en gång till Ehrensvärd. Svens egna ord har gått förlorade, men
i överamiralämbetets diarium finns som ett eko av hans sista maktlösa
protest en notering om att Herlin antingen vill ”undfå en viss
dagspenning i proportion efter sin syssla eller ock att få
tillgodonjuta den honom lämnade trenne års permission”.
”Men”, sammanfattar diariet, ”på lika sätt sökanden förlidet
år gjort tjänst utan lön, måste han därmed nu tills vidare fortfara
efter sin innehavande fullmakt, helst han på intet annat sätt kan göra
sig förtjänt till att komma i åtanka till lön i sin tour då ledighet
yppas.”
Sven har till en början beordrats till daglig tjänstgöring i
”artilleriparaden”, vilket innebär att han står till förfogande för de
arbetsuppgifter som för tillfället råkar vara mest akuta på
örlogsvarvets artillerigård. Ännu en
kort tid kan han varje kväll gå hem till sin familj efter arbetsdagens
slut. Men en dag i början av maj ser Sven sin hustru och sin son för
sista gången.
Skeppet Prins Gustav
erövras av ryssarna
Sven Herlin har blivit utsedd att ingå i besättningen på
linjeskeppet Prins Gustav,
ett av de
första fartyg som rustas för att delta i den av kungen
beordrade sjöexpeditionen. Den 7 maj 1788 går han ombord för att
tjänstgöra som en av fartygets arklimästare. Tillsammans med sina
närmaste överordnade, konstaplarna, har arklimästarna ansvaret för att
kanoner, ammunition och annan beväpning ombord ständigt är i gott
skick, och de ska övervaka att krutet tas ombord, hanteras och förvaras
enligt alla säkerhetsföreskrifter. De leder också exercisen med de
volontärer och båtsmän som betjänar kanonerna och övervakar deras
arbete under strid.
Under loppet av några dagar embarkerar närmare sexhundra man
på Prins Gustav. Skeppet
förhalas ut på redden, och där, bara några stenkast
utanför hamnen men likafullt oåtkomligt för de anhöriga i land, blir
det
liggande med sin besättning i flera veckor under det att
rustningsarbetet
fortgår.
Flottans uppdrag, fortfarande hemligt och okänt till och med
för överamiral
Ehrensvärd, är att genom ett överraskningsanfall slå ut den oförberedda
ryska örlogsflottan i dess hemmafarvatten inne i Finska viken.
Därigenom
ska man bana väg för landsättning av svenska trupper i omedelbar
närhet av den ryska huvudstaden.
Klockan fyra på morgonen den 9 juni lättar flottan ankar och
sätter kurs
mot Finska viken. Det önskade krigsutbrottet arrangeras genom att
Gustav III beordrar en grupp svenska soldater att klä ut sig till
kosacker och låtsas anfalla en av de egna gränsposteringarna i Finland.
Detta äger rum den 28
juni.
Den svenska örlogsflottan ankrar samma dag vid Hangö i
mynningen
till Finska viken. Efter att också ha gjort ett uppehåll vid Sveaborg
utanför Helsingfors styr svenskarna vidare österut.
Den ryska örlogsflottan är dessvärre inte alls så oförberedd
på strid som
Gustav III hade räknat med. Ryssarnas huvudflotta har redan löpt ut
från örlogsbasen Kronstadt för att möta motståndaren. Med sina sjutton
linjeskepp och sju mindre fregatter är den ungefär jämnstark med den
svenska flottan.
Tidigt i gryningen den 17 juli, då de svenska fartygen
befinner sig några
mil väster om ön Hogland, börjar skott från grova kanoner höras borta i
öster. Uppe från masttopparna siktar svenskarna snart det ena seglet
efter
det andra vid horisonten, och vid sextiden på morgonen är tjugoen ryska
fartyg inom synhåll. Några timmar senare börjar de också bli synliga
nere
från däck. Ryssarna har vinden akterifrån och styr rakt mot den svenska
flottan.
Vid middagstid den
17 juli 1788 ser man från svenska flottan
den ryska flottan borta vid horisonten. – Från Krigsarkivet.
De svenska fartygen gör sig redo för sjöslag på klassiskt
manér: De rättar
in sig på linje och börjar segla i varandras kölvatten med bara något
hundratal meters lucka. Likadant gör också ryssarna. Avståndet mellan
de båda linjerna minskar gradvis, men vinden är svag. Alla manövrer
äger rum i långsamt och värdigt tempo. Vid halvfemtiden är stunden är
inne. De ryska fartygen har seglat upp parallellt med de svenska, och
avståndet mellan linjerna är nu bara några hundra meter. Skeppet Hedvig Elisabeth Charlotta, som
leder den svenska linjen, avlossar det första skottet.
Prins Gustav seglar
som fjärde fartyg i den svenska linjen och har hamnat
i jämnhöjd med det fjärde av ryssarnas fartyg, Svjataja Jelena. Efter en
och en halv timmes skottväxling är det ryska fartyget så skadat att det
tillfälligt tvingas lämna linjen. Luckan fylls genast av ett annat
fartyg, men
snart måste också det dra sig undan. Vid det laget har även Prins Gustav
blivit illa tilltygad, och det svenska linjeskeppet får allvarliga
problem när
det angrips av en tredje motståndare, Vsjeslav.
Vinden har avtagit ytterligare, och det blir allt svårare att
hålla fartygen
samlade. Situationen för Prins Gustav
blir kritisk när de båda flottorna vid
åttatiden på kvällen gör helt om: De har dittills hållit sydlig kurs
men efter
hand kommit så nära den estländska kusten att de i stället måste vända
norrut. Prins Gustav, som
utsätts för oupphörlig beskjutning och har fått
svåra skador på riggen, lyckas inte genomföra vändningen lika snabbt
som
de andra fartygen utan förlorar kontakten med den svenska linjen. Det
ensamma svenska linjeskeppet attackeras nu inte bara av Vsjeslav utan
också av ytterligare tre ryska skepp. I halvannan timme utväxlar
fartygen bredsida efter bredsida, först på knappa trehundra meters håll
och slutligen alldeles inpå varandra.
Linjeskeppet Prins Gustav i slaget vid
Hogland.
Oljemålning av Jacob Hägg.
Sven Herlins debut som sjöartillerist kunde inte ha ägt rum
under mer
dramatiska omständigheter. Slaget vid Hogland är den svenska
örlogsflottans första stora drabbning på mer än sjuttio år. Faktum är
att det här också blir sista gången som Sveriges örlogsflotta deltar i
ett slag där de båda parterna inte bara bedriver ett taktiskt spel utan
med all kraft försöker tillintetgöra varandra.
Vid tiotiden på kvällen tvingas Prins Gustav stryka flagg efter att
under
fem timmars strid ha avlossat nära 3 400 skott. All ammunition är
förbrukad och mer än hälften av kanonerna obrukbara. Större delen av
tacklingen är avskjuten och masterna färdiga att falla överbord. Av
seglen är bara focken användbar. Fartyget har träffats av trettiotvå
skott i vattenlinjen, hundrafemtio kulor i babords skeppssida och ännu
fler på styrbordssidan. Besättningen är utmattad och modlös. Av de 593
männen ombord är 33 döda. Ytterligare 115 har försatts ur stridbart
skick, och många av dem avlider senare av sina skador.
Vid det laget har skottlossningen upphört även på de andra
fartygen. Svenskarnas förlust av Prins
Gustav uppvägs av att de själva har erövrat
det ryska linjeskeppet Vladislav.
Slaget har därmed i praktiken slutat oavgjort. Strategiskt är utgången
likafullt ett nederlag för Sverige, eftersom den ryska flottstyrkan
ingalunda är utslagen och Gustav III:s planer på att landsätta trupper
nära S:t Petersburg därmed har gått om intet.
När en svag bris till sist blåser upp sätter den svenska
flottan kurs mot Sveaborg för att reparera skadorna och komplettera
förråden ombord, medan ryssarna genomför provisoriska reparationer på
plats. När det klarnar upp framåt förmiddagen ser svenskarna långt
akteröver de ryska fartygen ligga kvar där slaget har utspelat sig, ”i
största oordning och uti en sammangyttrad massa”.
Någonstans inne i detta gytter befinner sig Prins Gustav och Sven Herlin.
Sven har överlevt slaget, men han tillhör de 445 man i fartygets
besättning
som har tagits till fånga. När ryssarna ett par dagar efter bataljen
drar
sig tillbaka mot Kronstadt tar de med sig det svenska linjeskeppet på
släp,
sedan de förgäves försökt det sätta i segelbart skick.
Ett senkommet dödsbud
Sveriges krig med Ryssland fortsätter i två år. I augusti 1790
undertecknas ett fredsavtal som innebär att förhållandet mellan de båda
länderna i allt väsentligt återgår till vad det var före
krigsutbrottet. Men tusentals människor har stupat i strid, och
mångfalt fler har som en direkt följd av kriget dött av sjukdom och
umbäranden.
En av alla dem som har fått sätta livet till är Sven Herlin.
Beskedet om
den unge arklimästarens död når inte fram till hans anhöriga förrän mer
än
ett år efteråt, då de överlevande fångarna från linjeskeppet Prins Gustav
friges och återvänder till Sverige. I juni 1791 kommer skepparen
Fredrik
Berg, en av fartygets underofficerare, hem till Karlskrona och anmäler
att
Herlin ”under dess ryska fångenskap med döden avlidit uti Wittofska den
11 februari 1790”.
Sven Herlin blev inte äldre än tjugofyra år. Hustrun Marta
Christina har blivit änka vid tjugoett års ålder och går en fattig och
osäker tillvaro till
mötes. Sonen Carl Fredrik, tre år gammal när dödsbudet kom, hann aldrig
få några egna minnen av sin far.
Läs mer om Sven Herlins upplevelser till sjöss i boken Segelfartygens
tid!
Källor:
Kyrkoarkivalier från Karlskrona
amiralitetsförsamling och Nättraby
Flottans arkiv:
Generalmönsterrulla för skeppsgossekompaniet (1777),
Rullor flottan 1635–1915,
IVb
Amiralitetskollegium, kansliet, EIIc
Sjöexpeditioner (Skeppsmönsterrullor)
Generalamirals-, överamirals- och militäramirals- eller
försteamiralsämbetena
BI (1787 no. 359 och 721); CI
(1787 no. 719, 1788 no. 323); EI (1787 no. 504,
1025 och 1120
Officers- och underofficersrullor (1789 och 1791), Rullor
flottan 1635–1915, Ib
Karlskrona station:
Rullor över skeppsgossar och kofferdibåtsmän,
Sjömilitiekontoret 3, EIa
Rullor över hantverks- och timmermansstaterna,
Sjömilitiekontoret 6, EIa:4-5
Karlskrona örlogsvarv:
Artilleridepartementet, Ingående diarier CI;
Handrullor DVIIe:1
Claes Bernes: Segelfartygens tid.
Stockholm: Medströms (2008)
|