Olaus Håkansson (1788–1867)
Sextiotre år i örlogsflottans tjänst
Olaus far skriver till kungen
Håkan Olsson, timmerman vid
örlogsvarvet i Karlskrona, och hans
hustru
Elisabet får i april 1788 en pojke som de ger namnet Olaus.
Familjen är utfattig. Faderns lön som timmerman är så knapp
att
varje barn som inte kan försörja sig självt utgör en tung belastning.
Olaus har inte hunnit bli mer
än sju åtta år gammal när hans far vänder sig till örlogsflottans
ledning och vädjar om att sonen ska bli antagen som skeppsgosse. På så sätt skulle han
inte bara kunna få utbildning utan också mat för dagen.
Håkan Olsson får sin ansökan avslagen upprepade gånger, men
när han år 1799 skriver direkt till kungen i samma ärende blir hans
önskan till sist uppfylld: Året därefter skrivs Olaus in vid
skeppsgossekåren, tolv år gammal, men vid det laget har hans far
insjuknat och dött.
Skeppet Vasa undslipper lord
Nelson år
1801
Redan inom ett år efter antagningen får Olaus sin första
sjökommendering:
I slutet av mars 1801 går han ombord på linjeskeppet Vasa, en
sentida efterföljare till det regalskepp som sjönk i Stockholm år 1628.
Olaus är en av tjugo skeppsgossar på fartyget, som
sammanlagt
får en besättning på närmare 500 man.
Linjeskeppet Vasa.
Oljemålning av Jacob Hägg.
Vasa ingår i en eskader på sju linjeskepp och tre
fregatter
som ska hjälpa danskarna att spärra Östersjöns inlopp
för den engelska flottan. Svenska och danska örlogsfartyg har
sedan några år samverkat för att freda de båda ländernas
utrikessjöfart mot övergrepp från de västeuropeiska
stormakterna, i all synnerhet från engelsmännen.
Den 13 april går hela eskadern till segels, ovetande om att
engelsmännen
redan har skjutit de dansk-svenska planerna i sank. Elva dagar
tidigare,
den 2 april, gick en engelsk flotta på hela 35 linjeskepp och 14
fregatter till attack mot Köpenhamn. Under ledning av lord Nelson slog
engelsmännen helt ut den danska flottan –
de våldsamma kanonaderna krävde ett par tusen människoliv.
Samma dag som den svenska eskadern löper ut lättar också
den engelska flottan ankar och seglar in i Östersjön. Nu är
det Karlskronas tur.
Efter två dygn, den 15 april, har svenskarna i motvind kryssat
sig
ned mot Bornholm, medan engelsmännen har blivit liggande i stiltje
utanför Ystad. Utan att veta om det närmar sig svenskarna en
mångfalt slagkraftigare fiendeflotta strax bortom horisonten. Deras
räddning blir en båt som seglar ut från Simrishamn med
nyheterna från Köpenhamn och kungens order att eskadern skyndsamt
ska återvända till Karlskrona.
Dagen därpå är de svenska fartygen tillbaka innanför
den öbarriär som skyddar Karlskrona, och ett par dagar senare
uppenbarar sig engelsmännen där utanför. Det direkta hotet
om en attack mot staden avvärjs på diplomatisk väg, men
en del av den engelska flottan avdelas för att blockera den svenska
örlogsstationen. Vasa och de andra fartygen i eskadern blir
därför liggande strax innanför öarna i flera månader
under ständig beredskap.
Besättningarna hålls sysselsatta med exercis ombord och
diverse
uppgifter i land. Varje dag sänds ett antal man iväg för
byggnadsarbeten på Kungsholms fästning, ett av de två
kastell som bevakar inloppet till Karlskrona. Ett annat arbetslag får
hjälpa till med rivningen av Nya Amiralitetskyrkan inne i staden,
ett bygge som påbörjats flera decennier tidigare men som man
aldrig orkat fullborda.
Med några veckors mellanrum skickas varje fartygsbesättning i
omgångar i land på Aspö för att tvätta sitt linne, försedd med såpa, en
stor kokkittel, ved och några sköljbaljor. En officer och ett par
underofficerare följer alltid med, och det är ingen tillfällighet att
manskapet sätts i land på en ö – på fastlandet hade risken för rymning
varit överhängande. Trots att eskadern sluppit närkontakt med
engelsmännen är
tillvaron ombord på fartygen allt annat än idyllisk. Under våren
och sommaren avlider fyra man på Vasa, en genom drunkning
och de andra av sjukdom.
Med Jarramas till Västindien och
Medelhavet
1802–03
Olaus Håkanssons andra resa till sjöss blir hans livs längsta.
I april 1802 går han som fjortonårig skeppsgosse ombord på fregatten Jarramas,
destinerad till Saint-Barthélemy i Västindien. Denna lilla ö
hade sedan 1784 varit i svensk ägo. I mars 1801 hade den ockuperats
av engelsmännen i samband med motsättningarna kring utrikeshandeln,
men nu ska den återlämnas till svenskarna. Fregattens uppgift
är att bekräfta återtagandet.
När den första bevarade loggboken från expeditionen
börjar har Jarramas redan korsat Atlanten. Nu är det mitt
i sommaren, och fregatten ligger i hamn vid Saint-Barthélemys lilla
”huvudstad” Gustavia, uppkallad efter Gustav III. Formaliteterna med
engelsmännen
är avklarade, och den 24 juli lättar Jarramas ankar för
att anträda återfärden.
Hemresan kan bli långvarig, och redan från början införs
därför ransonering av färskvattnet
ombord. Tilldelningen skärs ned till ett halvt stop om dagen per man,
knappt sju deciliter, och vad detta leder till i den rådande tropiska
högsommarhettan
är inte svårt att räkna ut. Den 4 augusti noteras i loggboken
att
av en kontinuerande hetta har
dricksvattenranson
blivit ökad; det oaktat har på besättningens trägna
begäran med denna dagen ärterna blivit innestående och
det därtill bestådde vatten med brännvin blivit blandat för
att därmed släcka besättningens ovanliga törst.
Besättningen har alltså avstått från sin ordinarie
tilldelning av ärter för att få dricka det vatten som ärterna
annars skulle ha kokats i. Ändå förblir törsten så
svår att somliga i besättningen inte kan uthärda den. Den
7 augusti får två båtsmän prygel för
att de i smyg borrat hål på kajutkockens vattentunna.
Jarramas når efter hand upp till svalare breddgrader,
men luften inombords är vid det laget så skämd att man ”haft
väderväxlingsmaskinen uti krutdurkarne och de andra rummen,
samt dänkt med ättika ned uti skeppet”. Maskinen ifråga är
ett slags luftpump i stort format.
Den röda linjen visar fregatten Jarramas väg hemåt från
Saint-Barthélemy år 1802, från avfärden den 24 juli till den 29
augusti. Loggboken för den avslutande delen av färden har gått förlorad.
– Från Claes Bernes: Segelfartygens
tid.
I början av september passerar Jarramas Engelska kanalen.
Egentligen finns all anledning för fregatten att söka hamn där.
Färskvattenförrådet ombord är på upphällningen, trots att
dricksvattenransonen sedan länge åter är nedskuren till ett halvt stop
dagligen. Men vinden är för tillfället gynnsam, och fartygschefen,
kapten Jakob Henrik Hjelm, har fått order att gå direkt hem till
Karlskrona. Han drar ned dricksvattentilldelningen till ett kvarts stop
per dag, knappt mer än tre deciliter, och Jarramas fortsätter ut på Nordsjön.
I Skagerrak råkar fregatten ut några dagar senare för oväder –
Hjelm beskriver situationen som ”förskräckande, ty utom full storm kom
täta orkanlika byar med smått regn och faselig sjö”. Fartyget söker
nödhamn i Sandefjord vid norska kusten och tvingas sedan ligga kvar där
i två veckor i väntan på gynnsam vind. Å andra sidan finns här
obegränsade mängder färskvatten, och för första gången på sju veckor
kan besättningen dricka sig otörstig.
Den 3 oktober kan fregatten efter sin halvårslånga resa
äntligen gå till ankars
i Karlskrona, men de ombordvarandes lättnad över att vara hemma igen
vänds i nattsvart besvikelse innan de ens har hunnit gå i land. Hjelm
får order om att Jarramas
ofördröjligen ska utrustas för en ny expedition och snarast möjligt
lätta ankar igen.
Fregattens båtsmän förklarar för fartygschefen att de
visserligen kan finna sig i att stanna kvar ombord men att de inte gör
det frivilligt. Hjelm är själv obenägen att under rådande sena årstid
återvända ut på sjön med en tröttkörd och ovillig besättning, och han
anhåller hos sina överordnade om att få manskapet utbytt mot nytt folk.
Det slutar med att örlogsstationen skaffar fram ersättare för större
delen av besättningen, men de yngsta ombord får vackert stanna kvar på
fregatten. Olaus Håkansson och de andra skeppsgossarna kommenderas att
följa med Jarramas också på
den nya resan.
Efter en dryg veckas arbete med komplettering av förråden,
följd av ett
antal fruktlösa försök att i motvind kryssa ut genom inloppet, går
fregatten
den 25 oktober till sjöss igen. Fyra veckor senare ankrar den vid
Malaga
på den spanska Medelhavskusten.
Jarramas har kommit till Medelhavet för att bedriva
konvojtjänst.
Västerländska handelsfartyg har i dessa farvatten ständiga
problem med kapare från de s.k. barbareskstaterna i Nordafrika
(Marocko,
Algeriet, Tunisien och Tripolis), och de seglar därför helst
under beskydd av örlogsfartyg. Från Malaga avgår fregatten
med tre svenska handelsfartyg i följe. Nattetid avlossar man
muskötskott på Jarramas eller
slår på trumma för att hålla fartygen samlade.
Men redan efter en vecka, då konvojen passerar Mallorca,
väljer
handelsfartygen att fortsätta på egen hand. Jarramas
sätter kurs mot franska Toulon, men där väntar inga arbetsuppgifter för
fregatten, och de ombordvarande får klart för sig att resan till
Medelhavet strängt taget var onödig. De får tillbringa jul och nyår på
Toulons redd och är inte tillbaka i Karlskrona förrän i mitten av april
1803.
Ett svenskt Dunkerque 1807
Under de följande tre åren tjänstgör Olaus Håkansson
nästan uteslutande i land. I februari 1804 avlider modern Elisabet, och
Olaus blir därmed föräldralös. I april 1806 blir han karlskriven
– han har just
fyllt 18
och
är färdigutbildad som skeppsgosse. Nu kan han läsa, skriva
och räkna, och han betecknas dessutom som
sjövan. Från skeppsgossekompaniet överförs Olaus till
Flemings kofferdibåtsmanskompani – han har alltså blivit kofferdikarl.
Nästa år, 1807, rustas en stor del av flottan redan i början
av mars, medan det ännu råder vinter. Sedan drygt ett år
befinner sig Sverige i krig med Napoleons Frankrike. Motsättningarna
är koncentrerade kring de svenska besittningarna i Pommern, och nu
har fransmännen invaderat större delen av det pommerska fastlandet.
Stralsund och Rügen står fortfarande under svensk kontroll,
men det franska trycket hårdnar. Den svenska flottan får till
uppgift att skeppa truppförstärkningar över Östersjön.
Tillsammans med femton andra kofferdikarlar och mer än 200
båtsmän
går Olaus den 2 mars ombord på linjeskeppet Gustav III.
När fartyget en vecka senare går till segels fångas det
genast av hårda och tilltagande nordostvindar, och sjön blir
allt grövre. Senare på dagen kommer en svår by med snötjocka som
bräcker fockrån och blåser sönder stormärsseglet.
När focken ska bärgas faller en av kofferdibåtsmännan överbord
och försvinner bland vågorna. Kofferdikarlarna har ett farligt yrke –
en stor del av deras sysslor ombord utförs uppe i riggen.
I slutet av mars anländer Gustav III till Landskrona,
där timmermannen börjar bygga om
delar av fartygets inre till
stall. Den 2 april embarkeras 119 hästar med ryttare från Skånska
karabinjärregementet. Fartyget är snart klart att gå till segels, men
både vind och ström kommer från fel håll. Inte
förrän den 23 april lyckas Gustav III lämna Öresund.
Tre dagar senare anländer skeppet till Perd på Rügen, och
hästarna kan äntligen tas i land efter drygt tre veckors vistelse
ombord.
I början av maj seglar Gustav III till Pillau,
hamnstad till det preussiska Königsberg (nuvarande Baltijsk respektive
Kaliningrad). Preussarna är för tillfället lierade med Sverige
i kriget mot Frankrike, och nu ska de få transporthjälp till
Pommern. I Pillau stuvar inte
mindre än 1249 preussiska soldater in sig på Gustav III bland
de spiltor som fortfarande
finns kvar efter hästtransporten. De får trängas med den ordinarie
besättningen på flera hundra man i ett
fartyg som inte är mer än femtio meter långt. Den 22 maj är Gustav III tillbaka i Karlskrona
igen.
Efter att ha tillbringat sommaren i land går Olaus i september
till sjöss igen, den här gången på linjeskeppet Försiktigheten.
Vid det här laget har svenskarna utrymt Stralsund, och det har blivit
uppenbart att Svenska Pommern kommer att gå förlorat
till fransmännen. Det hela utvecklas till ett svenskt Dunkerque: En
hel flotta av örlogsfartyg och inhyrda kofferdifartyg dras samman
vid Rügen för att undsätta de inringade svenska trupperna
och transportera dem tillbaka hem. Försiktigheten seglar till
Karlskrona med närmare tusen man från Dalregementet och Västmanlands
regemente ombord.
Jagad av ryssar på briggen Phoenix
1808
På vintern hamnar Sverige ur askan i elden: Ryssland börjar
invadera Finland, och nästan samtidigt förklarar också
danskarna krig.
Ur svenska flottans synvinkel är det invasionshotet i söder
som till en början förefaller mest akut. I början av mars 1808 får
Olaus Håkansson kommendering på fregatten af Chapman, som
har beordrats att patrullera i södra Östersjön och hindra danskarna
från att föra över trupper till Skåne. Men det är fortfarande vinter,
och isen ligger så långt ut man kan se från Karlskrona. Varvspersonalen
måste ta till issågarna för att fregatten ska kunna halas ut från
varvet till redden där utanför.
Den 22 mars har isen utanför Karlskrona skingrats så pass att af Chapman kan gå till sjöss. Några
trupptransporter kommer aldrig i sikte, och fregatten
kan i stället ägna sig åt att uppbringa ovänligt sinnade nationers
handelsfartyg. Men allt fler av de ombordvarande börjar insjukna, och
när fartyget den 25 april återkommer till Karlskrona sänds inte mindre
än 96 man i land för sjukhusvård. Olaus är en av dem. Liksom flertalet
andra sjuklingar har han fått diagnosen ”nervfeber”, vilket med all
sannolikhet innebär tyfus.
Efter tre veckor på amiralitetssjukhuset
kommenderas Olaus i juni på briggen Phoenix,
ett förhållandevis litet fartyg med bara ett femtiotal mans
besättning. Det står vid det här laget klart
att Ryssland utgör ett allvarligare hot mot Sverige än Danmark,
och tillsammans med några andra örlogsfartyg skickas Phoenix
till Finska viken. På vägen
dit kommer den svenska huvudflottan i sikte utanför Dagö. Eskadern
ansluter sig till flottan och anländer till de finska skären
den 22 juni.
De följande två månaderna ligger Phoenix tidvis
för ankar på olika ställen i Finlands sydvästra skärgård,
men dessemellan är hon ute på patrullering. De
ständiga förflyttningarna ger intryck av oro och rådvillhet,
och loggboken nämner upprepade gånger att man hört skottlossning
på avstånd. Ryska skärgårdsfartyg och småbåtar
finns hela tiden i grannskapet.
På natten den 18 augusti hör man från briggen intensiva
kanonader. De
större svenska örlogsfartygen har sänt iväg slupar
och barkasser på en nattlig räd till det närbelägna
Jungfrusund. Avsikten är att försöka återerövra
två före detta svenska skärgårdsfregatter som tidigare
fallit i ryssarnas händer. Aktionen blir föga framgångsrik
– den ena skärgårdsfregatten blir förstörd, men ryssarna
lyckas behålla den andra. Svenskarna får nöja sig med
att i stället ha tagit den lilla skonertbriggen Aglaja.
Priset för den erövringen blev högt – 63 svenskar och ännu
fler ryssar har mist livet. På eftermiddagen förs åtta ryska fångar
från Aglaja ombord på Phoenix, som sedan seglar till
Åland och lämnar av dem där.
I slutet av september får Phoenix order att ansluta
sig
till den svenska huvudflottan, som sedan en tid har blockerat den ryska
örlogsflottan i Rågervik (nuvarande Paldiski) på den estniska
sidan av Finska viken. Avseglingen fördröjs en vecka på
grund av ogynnsam vind, men den 29 september kommer briggen iväg.
På förmiddagen två dygn senare närmar sig briggen
Rågervik och siktar den flotta som ligger där. Phoenix
hissar igenkänningssignal och avlossar ett skott för att påkalla
uppmärksamhet. Detta besvaras från flottan med hotfull tystnad.
Det går upp för befälet på briggen att
man gjort ett fatalt misstag. Den flotta man försökt kontakta
är rysk, inte svensk. Den svenska örlogsflottan är över
huvud taget inte kvar på platsen – i själva verket avbröt
den sin blockad och började segla hemåt under de dagar då Phoenix
låg vid Åland och väntade på segelvind. Kvar i Rågervik
finns nu bara ryssarna själva.
Nu gäller det för briggen att kvickast möjligt rädda sig
undan. Den vänder ut från land men blir snart förföljd av en fregatt
och en kutter från den ryska flottan. Besättningen på Phoenix hissar alla brukbara segel
i hopp om att under den kommande natten kunna ta sig ur sikte från
ryssarna, men vinden dör efter hand ut. I stället måste årorna fram –
även en brigg går till nöds att ro. Långt in på kvällen sliter det av
sjukdomar försvagade manskapet för sitt liv och sin frihet vid de tunga
och otympliga årorna.
Vid halvtiotiden börjar det blåsa så pass att briggen kan
börja segla igen, men fram på natten kommer mer vind än vad folket på Phoenix kan ha önskat sig även då
rodden kändes som tyngst. Kring midnatt länsar fartyget undan en
tilltagande kuling för bara fock och briggsegel. Ett par timmar senare
kommer en stormby som får briggseglet att gippa med sådan kraft att
bommen går av på mitten. Den avslagna delen av bommen går överbord, men
den hänger fortfarande kvar i tacklingen och slår mot skrovet från
utsidan. Allt det lösa godset måste kapas för att fartyget inte ska ta
ännu allvarligare skada. Besättningen går på bara viljan – och på
brännvin, utdelat två gånger under natten i dubbla extraransoner.
När gryningen kommer är Phoenix
ensam på havet, men hårda vindar gör det länge omöjligt för briggen att
ta sig söderut till hemmahamnen. När fartyget till sist är nere i de
blekingska farvattnen driver det i full storm förbi inloppet till
Karlskrona och vidare ned mot sydväst. En fiskare som ett par dagar
senare siktas ute i Hanöbukten blir ombordplockad för att lotsa in
briggen till Karlshamn. Sjutton man skickas direkt till sjukhuset när Phoenix efter ytterligare några
dagar slutligen når fram till Karlskrona.
Vakthållning i Karlskrona 1809
Strax efter nyåret 1809 gifter sig Olaus Håkansson med pigan
Anna Greta Österdahl, dotter till mariniären Lars Österdahl
och dennes hustru Juliana Westdahl. Olaus är nu 20 år gammal. Bruden
tycks vara något osäker på sin egen ålder,
men av allt att döma är hon elva år äldre än
maken.
Sveriges krig mot Ryssland är inte framgångsrikt –
motståndarna
har vid det här laget ockuperat hela Finland och förbereder en
invasion av Norrbotten och Västerbotten. En del av örlogsflottan
seglar på våren mot krigsskådeplatserna i norr, men åtskilliga
fartyg stannar kvar i Karlskrona för att skydda hemmahamnen mot
fientliga
attacker.
Åtta linjeskepp och några mindre örlogsfartyg förläggs som
”blockskepp” – flytande fästningar – vid stadens inlopp. Kommenderad
som kofferdibåtsman på skeppet Manligheten
blir Olaus Håkansson en av dem som får tillbringa fyra långa månader
ombord på ett orörligt fartyg på Karlskronas yttre redd. Hemmet och
hustrun finns bara en halvmil bort men är ändå ohjälpligt utom räckhåll.
Delar
av Manlighetens besättning deltar i byggandet av ett
bomstängsel
som läggs tvärs över inloppet för att ytterligare försvåra
ovälkomna flottbesök. I övrigt ägnar man sig åt
kanonexercis, bevakningsuppdrag och andra rutinsysslor. Även mindre
attraktiva
uppgifter kan ingå i arbetet – under en stor del av juni månad
görs i loggboken dagliga noteringar om att man ”avsänt 6 man båtsmän
till kyrkogården
på Aspö för att nergräva lik”. Den tyfussjukdom som Olaus föregående år
råkade ut för har vid det här laget fått epidemisk spridning inte bara
på örlogsflottan utan också bland befolkningen i Karlskrona.
Briggen Ekonomien hämtar pommerskt
ekvirke
1810
År 1810 blir Olaus inkallad som ersättare
för en insjuknad besättningsman på lastbriggen Ekonomien,
som har i uppdrag att frakta ekvirke från Pommern till fartygsbyggena
på Karlskronavarvet.
I slutet av augusti ankrar fartyget vid staden Devin i
närheten
av Stralsund. Besättningen hivar ut ton efter ton med sten som har
fungerat
som barlast, och därefter påbörjas inlastning av ekplankor och annat
virke.
Eftersom det inte finns någon användbar kaj i Devin måste virket
flottas ut
till briggen. Manskapet vadar omkring inne vid stranden med vatten upp
till midjan för att kunna sjösätta de tunga plankorna och stockarna. All
lastning sker med handkraft, och arbetet tar mer än en vecka. Fullastad
återkommer Ekonomien till
Karlskrona i början av september. Ut med virket,
in med ny stenbarlast, över till Devin igen, ut med barlasten och in
med mer ek.
Vakthållning mot engelsmännen 1811
Avspärrningarna av inloppet till Karlskrona har fortsatt även
sedan freden med Ryssland slöts på hösten 1809. Oron gäller nu i
stället engelsmännen, eftersom Sverige efter franska påtryckningar har
tvingats förklara krig mot dem. Svenskarna har
inga som helst planer på att gå till handgripligheter gentemot
Storbritannien, men ingen vet vad den engelska flottan kan få för
sig.
Den 31 mars 1811 kommenderas Olaus till tjänstgöring ombord på
linjeskeppet Kung
Adolf Fredrik, som några dagar senare förhalas
ut på Karlskronas yttre redd tillsammans med ytterligare några
blockskepp. I flera fall är det relativt
gamla fartyg som man utnyttjar på detta sätt. De ska kunna använda
sitt artilleri mot eventuella inkräktare utan att behöva förflytta
sig, och kraven på deras sjövärdighet är därför
begränsade.
Kung Adolf Fredrik, som är av 1775 års modell, visar
sig ha svårt att över huvud taget hålla
sig flytande. I början av juni börjar skeppet läcka så svårt att
det måste pumpas läns fyra–fem gånger dagligen, i annat fall skulle det
sjunka inom loppet av något dygn. Fartyget har uppenbarligen gjort sitt
för säsongen. Besättning och utrustning förs över till en något yngre
veteran, linjeskeppet Fäderneslandet,
som får överta vakttjänsten ute på redden.
Det dröjer till den 10 november innan Fäderneslandets
besättning kan gå i land i Karlskrona. Olaus hustru Anna Greta
är vid det laget höggravid. Den 22 november föder hon en
dotter som får namnet Fredrika och som i vuxna år kommer att
gifta sig med blockmakaren Carl Johan Berg.
Eurydice kapar en kapare 1812
På våren 1812 har den politiska situationen börjat förändra
sig. Formellt är Sverige fortfarande i krig med England, men
förhandlingar
har inletts med både engelsmän och ryssar, och en brytning med
Frankrike är på väg.
I slutet av mars går Olaus Håkansson ombord på fregatten Eurydice.
Besättningen får ägna flera dagar åt att hugga upp
isen kring fartyget för att det över huvud taget ska kunna ta sig ut
ur hamnen. Fregatten går till sjöss den 5 april med uppgift
att patrullera i Östersjön. Inom några timmar prejas en
holländsk galeas, vars skeppare berättar att han utanför
Bornholm stött på fem franska kapare.
De följande dagarna prejar Eurydice ett halvdussin fartyg som
alla visar sig vara hederliga kofferdister, men den 15 april uppbringas
en kutter som efter ett skarpt skott från fregatten hissar fransk
flagg. Kuttern, som heter L’Olympe och
har tjugotvå mans besättning, blev i början av mars inköpt och utrustad
som kaparfartyg av en fransk köpman i Stralsund. Att göra motstånd mot
den välbestyckade svenska fregatten hade varit lönlöst, och bemannad
med folk från Eurydice
skickas kuttern nu in till Karlskrona. Efter knappt mer än en månad har
köpmannens kostsamma investering därmed gått förlorad, men den hade
redan hunnit förränta sig väl: Under sin korta tid som kapare hann L’Olympe lägga beslag på tre
fullastade handelsfartyg.
Skeppet Äran fraktar trupper och
jagar
danskar
1813
Frankrikes stora armé har näst intill blivit förintad
av köld och umbäranden under sitt återtåg från
Moskva på senhösten 1812. För fransmännens motståndare
i Europa blir detta signalen till resning mot Napoleon. Preussare,
österrikare,
ryssar och svenskar börjar dra samman trupper för ett avgörande
slag mot Frankrike.
Redan i början av mars 1813 börjar svenska fartyg skeppa över
manskap till tyska kusten. Olaus får den 10 mars kommendering på
linjeskeppet Äran,
som under de följande två månaderna
gör tre vändor till Perd på Rügen med sammanlagt drygt
2500 soldater. Stora kittlar har tagits ombord för att kött och fläsk
ska kunna kokas på fyra separata eldstäder, medan den ordinarie
skeppspannan reserverats för kokning av ärtsoppa och gröt. Avsikten är
att alla som blir inhysta på skeppet därmed ska kunna få ett mål varm
mat åtminstone varannan dag.
I början av juli lämnar Äran
den tyska kusten, seglar upp
mot Öresund och går till ankars söder om Amager. Nu är det danskar man
har i sikte. Danmark har hamnat på
Frankrikes sida i den stora europeiska konflikten och har därmed än
en gång blivit svenskarnas motståndare.
Ärans uppgift blir dels att beskydda den täta trafiken
genom Öresund av handelsfartyg från Sverige och allierade länder,
dels att försvåra motsvarande danska trafik. En av de konvojer som
fartyget ledsagar genom sundet innefattar nio örlogsfartyg och inte
mindre än 143 handelsfartyg.
Med Dristigheten i Sveriges sista
krig
1814
Våren 1814 är striderna nere på kontinenten överståndna,
och enligt fredsavtalet i Kiel lyder norrmännen numera under Sverige
i stället för Danmark. Men norrmännen har inte blivit tillfrågade
om sin egen syn på saken, och de tar nu tillfället i akt att
förklara sitt land som självständigt. För Sverige har
det blivit dags att ta hem de trupper som fortfarande finns kvar nere i
Tyskland. Tydligen kan en del av dem i stället behövas för
att komma till rätta med de upproriska norrmännen.
I slutet av maj åker Olaus Håkansson och ytterligare drygt
150 man med hästskjuts till Landskrona, där de går
de ombord på linjeskeppet Dristigheten. I två vändor hämtar
fartyget sedan trupper från Warnemünde. Den första omgången
transporteras till Ystad, men den andra förs i stället till Göteborg
för att sättas in i det nya konfliktområdet uppe i norr.
Några dagar senare fortsätter Dristigheten
upp till
Kosterfjorden i norra Bohuslän. Där samlas efterhand ett tiotal
större örlogsfartyg och över 70 kanonslupar och andra mindre
fartyg tillhörande arméns flotta. Den 26 juli går flottan
till segels, passerar norska gränsen och inleder därmed Sveriges
hittills sista krig.
Flottans uppgift blir inledningsvis att rensa öarna i
Hvalerarkipelagen, dit en norsk roddeskader
är förlagd. Svenskarnas överlägsenhet är tämligen
förkrossande, men deras framryckning går så långsamt
att norrmännen hinner ge sig av i god tid. Den 3 augusti skickar Dristigheten
och de andra örlogsfartygen i land barkasser och slupar på Kråkerøy
utanför Fredrikstad. Därifrån
inleds beskjutning av Fredrikstad, vars fästning kapitulerar redan
dagen därpå.
Därmed är Norge i praktiken betvingat, efter ett krig som
bjudit mer på svensk styrkeuppvisning än på egentliga
strider. Stilleståndsavtalet tecknas i Moss den 14 augusti.
Fred och fattigdom
Att det till sist har blivit fred i Sverige och Europa innebär
att
flottan
drar ned på sin verksamhet till sjöss, och nu dröjer det
flera år innan Olaus åter får sjökommendering. I juni 1816 föds sonen
Carl Johan, som inte bara kommer att
följa
sin far i fotspåren utan också går längre än
denne och slutar som underofficer i flottan.
Av
1815 års mantalslängd framgår att familjen nu är bosatt i ett hus ägt
av timmermannen Abram Söderqvist.
Mantalslängden tar också upp medborgarnas innehav av skattepliktiga
lyxartiklar. Olaus noteras som ägare till ett fickur
av silver.
Men för örlogsflottans personal är freden förenad med
fattigdom.
Priserna på livsmedel och andra förnödenheter rusade i höjden under
krigsåren, men lönerna för flottans anställda har på intet sätt
följt med i den utvecklingen. Johan Puke, befälhavande amiral i
Karlskrona, påpekar i ett brev till Kungl. Maj:t att den
som tjänstgör som
kofferdibåtsman är värst utsatt av
alla:
Ämnad till kärnan
av sjöfolket, att vara riktig matros och rätta stammen för
underofficerare, särdeles till skepparestaten, har han av Kronan för
hela året räknat allt sammanlagt endast omkring 43 riksdaler och då han
gör tjänst i land 2 skålpund
[850 gram] bröd dagligen. Med denna usla avlöning skall han föda sig,
kläda sig (ty Kronan består honom alldeles inga kläder), betala husrum
och även skaffa sig bröd för de 6 månader av året då han ej är
uppfordrad.
Till sjöss har såväl kofferdibåtsmän som övrigt manskap fri
kost och
logi, men freden har ju inneburit att örlogsfartygen numera sällan
lämnar
kaj. I land måste manskapet hålla sig med mat på egen hand, med undantag
för den tilldelning av bröd som alla får så länge de är inkallade till
tjänstgöring. Under sitt arbete inne på varvet har de därför fått det
allt svårare att försörja sig.
Kofferdikarlarna är inte garanterade sysselsättning i
örlogsflottan mer
än under sommarhalvåret, och för dem har därför vintrarna blivit
särskilt
svåra att uthärda. Under vintermånaderna har de rätt att ta hyra på
handelsfartyg om de inte behövs i örlogsflottans tjänst, och åtminstone
teoretiskt kan de på så sätt dryga ut sin magra inkomst. Men i
praktiken står den möjligheten sällan till buds – i det bistra svenska
klimatet upphör handelssjöfarten nästan helt under årets kallaste
månader.
Det här betyder att kofferdibåtsmännen inte har mycket annat
att välja
på än att även vintertid försöka hålla sig kvar på örlogsvarvet och
arbeta
där för den ersättning som bjuds. Olaus Håkansson, som nu är
kofferdikarl sedan tio år tillbaka, lyckas under ett par av
efterkrigsvintrarna hålla svälten hjälpligt på avstånd genom att ta
tjänst som vanlig båtsman.
Uppenbarligen får han också möjlighet
till studier – år 1820 avlägger han artilleriexamen, något
som kunde ha blivit ett första steg i en karriär som
artilleriunderofficer. Detta blir dock aldrig av, utan Olaus
får fortsätta som kofferdibåtsman.
Kustbevakning i Östersjön
1821–23
Sjökommenderingarna
återkommer efter hand och blir allt långvarigare. I april 1821 blir
Olaus tillsammans med ytterligare tio
personer
inmönstrad för tjänstgöring på ett kustbevakningsfartyg,
kuttern Revanche,
som ligger i Nyköping.
Kajen vid Nyköpingsåns mynning förblir den utgångspunkt
som kuttern ständigt återvänder till för proviantering
och annat underhåll, och nätterna tillbringas
nästan alltid i hamn eller för ankar på något skyddat
ställe, men i övrigt ägnar fartyget nästan hela återstoden av året åt
patrullering längs Sörmlandskusten. Så många som
möjligt av de handelsfartyg som kommer i sikte blir prejade och får
sin last undersökt. Det hinner bli julafton innan besättningen kan
mönstra av.
Också 1823 tjänstgör Olaus på ett kustbevakningsfartyg:
Den 29 april går han ombord på den däckade kanonslupen Curt
von Stedingk, som har fått till uppgift att bevaka sjöfarten
kring Gotland. I början av maj förtöjer kanonslupen i Visby, som blir
fartygets fasta punkt under
året.
Kanonslupens ovanligt utförliga loggbok förtecknar ett stort
antal prejningar av såväl svenska som utländska handelsfartyg. Somliga
skeppare som
uppbringas
utanför kusten behöver övertygas med både ett och
flera lösa skott om att de bör dreja bi och släppa ombord
folk från Curt von Stedingk. Men det stora flertalet prejningar
äger rum i hamn och består helt enkelt i att en delegation från
kanonslupen visiterar de fartyg som råkar ligga för ankar där.
I mitten av juli går Curt von Stedingk till Karlskrona
för utbyte av en del av besättningen och komplettering av förråden.
Här blir det tydligt att det trots en frikostig tilldelning av brännvin
ombord finns gränser för hur mycket man får dricka och
hur man får uppträda under spritens inverkan. Den som nu överträder
dessa gränser är ingen annan än Olaus Håkansson.
Den 18 juli blir han ”avstraffad med 25 prygel för fylleri och
subordinationsbrott”.
Nästa dag upprepas bestraffningen.
Under sommaren fortsätter patrullerandet längs den gotländska
kusten,
men när hösten kommer blir arbetsförhållandena allt kärvare. Här
finns ingen skärgård att söka skydd i, och långa perioder ligger Curt von
Stedingk i hamn på grund
av storm eller tjocka. Först i början av december återvänder fartyget
till Karlskrona.
År 1824 genomgår örlogsflottan en omorganisation, som bland
annat innebär att
kofferdibåtsmanskompanierna
ersätts med matroskompanier. Olaus Håkansson förs
in i rullorna som matros nr. 12 i första matroskompaniet. Hans enda
sjökommendering det året blir en månadslång resa
i augusti–september, då han far till Danzig med lastbriggen Harmonien.
Fartyget återvänder därifrån med sextusen kubikfot ekvirke,
en del av det stuvat uppe på däck.
Korvetten Jarramas hamnar i
motvind 1825
I slutet av april 1825 går Olaus ombord på korvetten Jarramas,
en ny och mindre efterföljare till den fregatt med samma namn där
han tjänstgjorde som ung. Den 8 maj går korvetten till segels,
destinerad till Stockholm. Som passagerare medföljer konteramiral
Clas August Cronstedt.
Jarramas hamnar omgående i hård motvind
och försöker under de följande dagarna utan framgång
kryssa sig upp mot norr. Fartyget
gör slag efter slag från väster till öster utan att
komma någon vart i den önskade riktningen. Efter fyra dygn siktar man
Utklippan utanför Blekingekusten
och
är alltså tillbaka vid utgångspunkten. Den hårda
nordostvinden ger sig inte, och ytterligare tre dygn senare är
korvetten
fortfarande kvar i närheten av hemmahamnen. Nu har amiral Cronstedt
fått nog – han begär att få bli avsläppt, och Jarramas
signalerar efter en lotsbåt från Aspö som tar honom med
sig in till Karlskrona igen.
Nordostvinden fortsätter obönhörligt, och humöret
ombord blir knappast bättre av att skeppspannan är i olag
och att besättningen därför allt som oftast får nöja
sig med torrföda. Först den 23 maj, efter femton dygn till sjöss, kan
korvetten gå till ankars på Stockholms ström.
Här embarkerar några dagar senare fjorton kadetter från Karlberg.
De ska under några månader tjänstgöra på korvetten
som ett led i sin utbildning.
Jarramas vänder söderut igen, till Köpenhamn, där
kadetterna
flera dagar i rad går i land för att bese staden och örlogsvarvet.
Korvettens ordinarie besättning blir kvar ombord, och nöjena
för manskapet inskränker sig till att de en eftermiddag ges ”frihet
att laga sine kläder”.
I början av juli seglar Jarramas till den norska
örlogsstationen Fredriksvern utanför
Larvik och sedan tillbaka till Dalarö
utanför Stockholm för att återlämna kadetterna. I
slutet av augusti är fartyget tillbaka i Karlskrona.
Olaus har vid det här laget bosatt sig på Lilla Björkholmen
efter att tidigare ha bott på ett par andra adresser i staden. Något
eller några år senare flyttar han till Stora Björkholmen
strax intill.
Till Ryssland med Eurydice 1826
År 1826 återvänder Olaus till en gammal trotjänare
och ungdomsbekant, fregatten Eurydice. Trängseln ombord är lika
stor som någonsin förr. Större delen av den 393 man starka besättningen
förläggs nere på trossbotten, där ingen ventilation räcker till för att
vädra ut den ständigt skämda luften och där inte ens den kortväxte kan
stå rak. Varje man har mindre än en halvmeters utrymme på bredden till
förfogande för sig själv och sin hängkoj.
Den drygt fyrtio år gamla fregatten är vid det här laget
angripen av röta i spant och bordläggning, och när den i hårt väder
seglar upp mot Stockholm tränger mängder av vatten in på trossbotten
genom läckor i bogen. Eurydice
är dessutom påtagligt rank, ett karaktärsdrag som med tilltagande
vindstyrka gör sig alltmer påmint och som i storm framkallar ”svårare
krängningar och överhalningar än vad ett sådant krigsskepp bör hava”.
Under den blåsiga uppresan får fartygets våldsamma slingrande till
följd att medhavda ärter och korngryn blandas med varandra sedan
skottet mellan dem gett vika. Oredan i proviantförrådet utnyttjas till
fullo av det ovanligt stora bestånd av råttor som vistas ombord på
fregatten.
Den 12 maj går fregatten till ankars i närheten av Vaxholm,
varifrån hon blir bogserad in till Skeppsholmen av ångfartyget Stockholm.
Till att börja med har fregatten ett diplomatiskt ärende – den ska
överföra en svensk beskickning till Ryssland. Med den åttioårige
ambassadören Curt von Stedingk, hans svit och sällskapets nio vagnar
inklämda bland folk och förråd under däck seglar Eurydice till
Kronstadt, den ryska örlogsbasen
utanför S:t Petersburg.
Under återstoden av expeditionen handlar det om exercis. I
närmare
två månader seglar fregatten kors och tvärs i södra
Östersjön, dock med veckolånga uppehåll i Karlskrona,
Slite på Gotland och Matvik utanför Karlshamn. Angöringen
av den sistnämnda hamnen blir problematisk:
Kl. ¼ 2 gjordes signal efter lots
åtföljd
med ett skarpt skott. Kl. ½ 2 gigade underseglen och brassade
stormärsseglet
back och erhöll Karlshamnslotsen Isak Torrström och styrde västra
farvattnet åt Matvik. Bärgat bramseglen. Kl. 2 stötte fregatten
på grund mellan Nestenö och Sandholmen, då seglen genast
bärgades. Utfört varp och kablar i land, störtat vatten, transporterat
kanoner från fören till aktern, utfört svåra ankaret,
hissat lotsgös åtföljt med ett skott. Kl. ½ 3
ankom Matvikslotsen, då den förra arresterades som var vållande
det fregatten kom på grund. Kl. ½ 7 kom fregatten av grund.
År 1827 avlägger Olaus Håkansson skepparexamen, sedan
han under större delen av året haft permission från matrostjänsten.
Som lärare på skepparskolan hade han flaggskepparen Carl Fredrik
Herlin. I egenskap av välbefaren matros med två examina är Olaus nu
väl kvalificerad för befordran, men av någon anledning
uteblir den. Året därefter är han med på ännu en exercisexpedition med
fregatten Eurydice,
som den här gången är destinerad till Trondheim.
Olaus för en kanonjolle till Stockholm 1829
Tjugo år har nu gått sedan 1808–09 års finska krig, då
den svenska örlogsflottan senast var i full aktion. De stora linjeskepp
som fortfarande finns kvar från den tiden ligger och ruttnar i
Karlskrona,
och de nybyggen som skulle kunna ersätta dem är lätt räknade.
En given förklaring till utvecklingen är att det nu råder
fredligare tider, men erfarenheterna från de senaste krigen har också
sått tvivel på de stora örlogsfartygens möjligheter
att effektivt försvara Sverige från anfall utifrån. Bland
holmarna och skären i de grunda svenska kustfarvattnen visade sig
då kanonslupar och andra mindre farkoster vara väl så
användbara som de större fartygen. Dessutom är de naturligtvis
mycket billigare.
Den nybyggnad av örlogsfartyg som nu trots allt äger rum
inriktas
därför i hög grad på kanonslupar och på de ännu
mindre kanonjollarna. De sistnämnda är i allmänhet
bara 12,5 m långa. De tar sig fram med hjälp av tio par åror,
alternativt två master med loggertsegel, och de är bestyckade
med en enda grovkalibrig kanon. Karlskronavarvet har de senaste åren
varit sysselsatt med en beställning från Stockholms örlogsstation
på inte mindre än trettio sådana kanonjollar. På
våren 1829 är de färdiga och ska levereras till beställaren.
Varje kanonjolle får en besättning på tio båtsmän.
Till en del av jollarna utses en underofficer eller yngre officer som
befälhavare,
med en matros som närmaste man. Men det tillgängliga befälet
räcker inte till för att bemanna samtliga jollar, och närmare
hälften av dessa får därför en matros som enda förman
för de tio båtsmännen. En av dessa matroser är Olaus
Håkansson, som i slutet av maj tilldelas kommandot över kanonjollen Gimle.
Något befäl i formell mening är det förstås
inte fråga om. Det vore otänkbart att en enkel matros skulle
få tjänstgöra som befälhavare på en aldrig så
liten farkost, även om det otvivelaktigt är Olaus som för
jollen och har den högsta rangen ombord. Inte heller är det tal
om att vare sig Gimle eller någon av de andra jollarna ska
företa resan till Stockholm på egen hand. I stället bildar
alla de trettio kanonjollarna en samlad flottilj som i sakta mak,
seglande
och roende, tar sig upp till huvudstaden under de två första
veckorna i juni.
Saluter utan slut: Åter till Ryssland med Eurydice
1830
I juni 1830 går Olaus för fjärde gången i sitt liv
ombord på fregatten Eurydice. Själv har han nu fyllt
42 år, men fregatten har hunnit bli 45 år gammal och gör
sin sista resa under segel. Uppdraget är att skeppa över kronprinsen
– den blivande kung Oscar I – till S:t Petersburg. Genom att skicka
sonen
på artighetsvisit till tsar Nikolaj I vill kung Karl XIV Johan
underhålla
de för tillfället goda relationerna med grannen i öster.
Eurydice anländer till Dalarö den 16 maj och tar där
ombord ”diverse möbler och saker för H. Kongl. Höghet”. Några
dagar senare embarkerar Hans Höghet själv med en svit på drygt tjugo
personer, och fregatten går genast till segels. När Eurydice
anländer till Kronstadt utbryter ett intensivare skjutande än vad den
svenska örlogsflottan någonsin förmådde åstadkomma i det senaste kriget
mot Ryssland. Den här gången är det fråga om fredliga saluter, men
effekten är likafullt öronbedövande. Sammanlagt avlossar fartyget 366
skott under sin drygt månadslånga vistelse utanför S:t Petersburg.
Med hälsotillståndet ombord något nedsatt ”av den verkan
Nevavattnet
vanligtvis visar sig äga på främlingar” lyfter fregatten ankar i början
av
augusti och kryssar sig mödosamt ut ur Finska viken. Sedan kronprinsen
stigit av vid Skeppsholmen i Stockholm återgår både fregattens och
manskapets
utseende till det vardagliga: En tapetserare kommer
ombord för att riva ned den klädsel som varit uppsatt i kajutan,
och besättningen återlämnar de nya och prydliga kronotröjor,
kronobyxor och hattar som de haft till låns.
På hemväg från Kronstadt hamnade Eurydice
i blåsväder; knappast mer än kuling, men det tycks ändå
ha gjort intryck på den ombordvarande prinsen. Efter hemkomsten återgav
han upplevelsen så här. – Målning av prins Oscar.
Kust- och kolerabevakning i skånska
farvatten
1831–33
År 1831 är det återigen dags för en exercisexpedition
med korvetten Jarramas. Med 21 kadetter från Stockholm ombord
seglar fartyget till Norge
och därifrån vidare till den franska örlogsbasen i Cherbourg och den
brittiska örlogsredden Spithead utanför Portsmouth.
Bara en månad efter återkomsten till Karlskrona blir Olaus
åter kallad till
sjötjänstgöring. I oktober 1831 reser han till Ystad, där han
går ombord på örlogskuttern St. Barthélemy, ett knappt mer än
fjorton meter långt fartyg med tjugofem mans besättning. Kuttern ägnar
sig åt kustbevakning, i första
hand ”mellan Hamrarne”, dvs. i de livligt trafikerade vattnen mellan
Sandhammaren
i sydöstra Skåne och Bornholms nordligaste udde, kallad Hammeren.
St. Barthélemy är i
minsta laget för utomskärsseglatser sent på året, och befälhavaren,
löjtnant von Borch, rapporterar till sina överordnade att fartygets
utrustning och proviant
har sina brister:
Manskapet, ehuru på sitt vis tämligen
beklädda, är dock icke
sjöbeklätt. Uti sina tunna skinnskor gå de efter en halv timmas regn,
eller då sjön
står över, våta om fötterna, och deras små tunna vadmalströjor och
byxor stå icke
stort längre emot. Detta har hittills gått an, då man en dag kunnat
torka vad
en annan blivit vått, men med bekymmer emotser jag den nu hastigt
annalkande våta och kalla årstiden.
Den vid utrustningen erhållne provianten är ganska god, med
undantag av ärtorne, vilka äro så fulla med mask att över en tredjedel
av
partiet redan är förvandlat till mjöl och maskbo. Jag har nödgats
skilja dem från den
övriga provianten emedan masken kryper omkring överallt. Vid den
dagliga utspisningen har väl det utmätta blivit rensat uti vatten, men
då
besättningen härav lider, och förrådet tycks bestå av goda och gamla
ärter blandade,
så har jag beslutat att vid första tjänliga väderlek ta upp hela
partiet på däck och låta plocka ut så mycket därav som kan utspisas,
samt kasta
resten överbord.
Bakgrunden till St. Barthélemys
bevakningsuppdrag är att Sverige står
inför ett nytt och allvarligt hot: En i Västerlandet tidigare
okänd farsot, kolera, hade förra året slagit till
i Frankrike. Nu är den på väg att sprida sig i Europa,
och uppe i vårt land har skräcken börjat stiga. Alla har
förstått att sjukdomen är smittsam, men ingen vet hur
den smittar och ingen vet någon bot för den som drabbats. Uppåt
hälften av de insjuknade dör.
Förutom att hålla uppsikt över seglare som närmar sig svensk
hamn angör St. Barthélemy regelbundet Bornholm för att
höra efter hur befolkningen där mår. I början av november,
då kuttern ankrat i lä för kulingvindar utanför Allinge,
noteras exempelvis att man ”haft jollen i sjön och på avstånd
efterfrågat hälsotillståndet på Bornholm”.
I december går St. Barthélemy till Karlskrona,
men i
början av april nästa år inleds en ny kustbevakningssäsong. Då
embarkerar Olaus och ett antal
andra
matroser och båtsmän från Karlskrona på kanonslupen Victor
von Stedingk, som ligger i Malmö hamn.
De svenska myndigheterna har nu infört skärpta
karantänsbestämmelser
för att om möjligt hålla sjukdomen utanför landets
gränser. Kanonslupen har fått till uppgift att se till att inget
främmande fartyg angör skånska hamnar eller kuster utan
att först ha legat i karantän ett antal dagar. Under sitt befäl har
kanonslupen en hel liten
flotta av mindre kustbevakningsbåtar, som går i skytteltrafik
till andra hamnar eller till fasta bevakningsposter utanför kusten.
Själv blir Victor
von Stedingk praktiskt taget hela året liggande i Malmö, och för
dem som är kvar
ombord på kanonslupen är tillvaron i hamnen tämligen
enahanda. Först i början av februari 1833 kan Olaus mönstra av och resa
hem till Karlskrona sedan Victor von
Stedingks
karantänsbevakning till sist dragits in.
Skonerten Falk går koleran till
mötes
1834
Olaus Håkanssons sjöresa år 1834 blir en exercisexpedition
med skonerten Falk.
Denna ingår i en mindre eskader, anförd
av fregatten af
Chapman. I slutet av juni samlas fartygen på
Strömmen i Stockholm, varefter de kryssar
av och an i södra Östersjön under återkommande segel-
och artilleriexercis.
Den 19 augusti ankrar eskadern på Stockholms ström inför
expeditionens avslutning. Samma dag kommer också koleran till
huvudstaden. Det dröjer några dygn innan läkarna kan slå fast att det
rör sig om den fruktade farsoten, men så snart beskedet kommer får
örlogseskadern order om omedelbar hemsegling.
När skonerten Falk
en vecka senare passerar in mellan de fästningar som
bevakar inloppet till Karlskrona blir hon stoppad och får lägga
sig i karantän innanför Tjurkö. Olaus och övriga besättningsmän
genomgår sedan regelbundna hälsokontroller av det mer handfasta slaget
– varje gång fartyget får besök av karantänsläkaren kommenderas de i
tur och ordning upp i masttoppen. Den som orkar äntra ända dit upp
måste anses vara kry.
Efter tolv dygns karantän förklaras Falk smittfri och får segla in till
Karlskrona. Karantänspersonalen har då försökt undanröja eventuell
kvarvarande smittrisk genom rökning under däck, och läkaren har en
sista gång skickat besättningen till väders.
De sista åren till sjöss
Olaus Håkansson har nu varit sjöman i närmare trettiofem
år, och hans gedigna erfarenhet kan inte längre uppväga det faktum att
han är äldre och tröttare än
förr. Likafullt fortsätter sjökommenderingarna, och oftast handlar de
om virkestransporter, liksom tidigare med flottans egna lastfartyg.
Olaus
finns med när lastbriggen Harmonien
hämtar ek i Västervik år 1835 och i Ystad 1838, när skonerten Gäddan i samma ärende går till
Döderhultsvik (våra dagars Oskarshamn) och Malmö 1837, och därtill när
galeasen Flickan seglar till
Malmö 1841.
Det mesta av ekvirket utgörs av rejäla stockar, så tunga och
bemängda
med fukt att de inte ens flyter. När Harmonien
lastar virke i Västervik
fraktas timret i omgångar ut till fartyget på en flotte, men två av
stockarna
rullar överbord i sjögången och går omedelbart till botten. De tyngsta
ekträna kan väga tre–fyra ton, och fartygens besättningar är i minsta
laget för att hantera dem. Många får händer, fötter eller ben i kläm
under de otympliga stockarna, och det händer också att de tunga lyften
medför bråckskador.
På skonerten Gäddan
inskränker sig manskapet till sex matroser, åtta båtsmän och en
skeppsgosse. Fartygschefen betecknar dessutom matroserna som ”föga
kraftfulla”. Alla är mer eller mindre till åren komna – det är klent
bevänt med föryngringen inom matroskåren.
När Olaus
i maj 1842 kommenderas ombord på lastjakten L'Ecumeur
blir han samma dag skickad tillbaka i land igen. Han är 54 år gammal
och har gjort sitt ombord på flottans fartyg.
Några år senare blir mönsterförrättarens kärva
omdöme att Olaus Håkansson är ”oduglig till sjötjänst”.
Olaus Håkanssons allra sista resa
En välbefaren och yrkeskunnig sjöman kan flottan likväl
ha användning av även sedan han blivit för gammal att gå
till sjöss. År 1851 noterar mönsterrullan att Olaus Håkansson
tjänstgör som instruktör på varvets tackelkammare.
Även Olaus själv har allt intresse av att bli kvar
i tjänst så länge det någonsin går – pensionen
för en avgången matros är inte lätt att leva på.
Vid det här laget är han änkling – hustrun Anna Greta avled
på våren 1849. År 1859 dör också dottern Fredrika.
Faktum är att Olaus inte lämnar sin tjänst förrän
den 9 juni 1863, efter sextiotre år i yrket och med ett fyrtiotal
sjöresor bakom sig. Han är då sjuttiofem år fyllda.
Sedan länge är han innehavare av svärdsmedaljen, och han
får ett ”gott avsked” – med andra ord skils han från tjänsten
med all heder.
Kungsholms
fästning vid inloppet
till
Karlskrona.
Här bodde Olaus under sin sista tid i livet.
– Litografi
efter en teckning av J.C. Berger 1848.
Knappt fyra år senare, den 23 januari 1867, avlider Olaus
Håkansson
av kronisk bröstsjukdom och ålderdomssvaghet. Sin sista tid
har han tillbringat på Kungsholms fästning, inneboende hos
sonen och flaggkonstapeln Carl Johan som tjänstgör där ute.
Det har gått många år sedan dess, och det är
nästan uteslutande med arkivens hjälp som jag har kartlagt Olaus
Håkanssons liv. För en del år sedan fann jag emellertid
att han inte var alldeles bortglömd av sina ättlingar. År
1984 fick jag kontakt med Otto Wittbom, dotterson till Olaus dotter
Fredrika.
Wittbom var vid den tidpunkten 95 år gammal, men hans brev är
skrivna med säker handstil och ett suveränt förakt för
1906 års stavningsreform. Sedan jag frågat honom om Olaus död
kontaktade han i sin tur en syssling, dotterdotter till Carl Johan
Håkansson.
Hennes svar återgav han så här:
Han bodde hos morfar på Kungsholmen,
när
han dog. Det var så besvärligt vid hans begrafning, för
isen varken bar eller brast, när man skulle föra över till
Aspö begrafningsplats.
Ännu nästan hundratjugo år efteråt fanns alltså
ett levande minne av händelsen bevarat i släkten.
Olaus Håkanssons allra sista resa, mitt i vintern 1867, förde
honom tvärs över inloppet till Karlskrona, från Kungsholms
fästning till kronokyrkogården på Aspö. Där
begravdes han den 28 januari.
Begravningsplatsen ligger avskilt och har nu för tiden få
besökare. Bara några enstaka stenar finns kvar som minne av de många
tusen sjömän som vilar här. Men området vårdas alltjämt, och det är
vackert och fridfullt. Mellan träden nere vid stranden ser man havet
och en skymt av fri horisont.

Kronokyrkogården på
Aspö utanför
Karlskrona, där Olaus Håkansson är begravd.
– Foto: Claes Bernes 2007.
Olaus Håkanssons
sjökommenderingar
|
Som
skeppsgosse
|
År
|
Tid ombord
|
Fartyg
|
Fartygets uppdrag
|
1801
|
4½ mån.
|
Linjeskeppet Vasa
|
Insats mot engelska flottan
|
1802
|
6 mån.
|
Fregatten Jarramas
|
Exp. till Saint-Barthélemy
|
1802-3
|
6½ mån.
|
Fregatten Jarramas
|
Konvojering på Medelhavet
|
1804
|
10 dagar
|
Briggen Diana
|
Exercis
|
1805
|
18 dagar
|
Fregatten af
Chapman
|
|
Som kofferdibåtsman
|
År
|
Tid ombord
|
Fartyg
|
Fartygets uppdrag
|
1806
|
5 mån.
|
Fregatten Fröja
|
Patrullering i Östersjön
|
1807
|
3½ mån.
|
Linjeskeppet Gustav
III
|
Trupptransporter till Rügen
|
1807
|
5 mån.
|
Linjeskeppet Försiktigheten
|
Trupptransport från Rügen
|
1808
|
7 veckor
|
Fregatten af
Chapman
|
Patrullering i södra
Östersjön
|
1808
|
5½ mån.
|
Briggen Phoenix
|
Patrullering i Finska viken
|
1808
|
12 dagar
|
Åbojakten Furstinnan
|
|
1809
|
4 mån.
|
Linjeskeppet Manligheten
|
Blockskepp i Karlskrona
|
1810
|
2 mån.
|
Lastbriggen
Ekonomien
|
Ektransporter från Rügen
|
1811
|
2½ mån.
|
Linjesk. Kung
Adolf Fredrik
|
Blockskepp i Karlskrona
|
1811
|
5 mån.
|
Linjesk. Fäderneslandet
|
Blockskepp i Karlskrona
|
1812
|
9 mån.
|
Fregatten Eurydice
|
Patrullering i Östersjön
|
1813
|
9 mån.
|
Linjeskeppet Äran
|
Trupptransporter, konvojering
|
1814
|
4 mån.
|
Linjeskeppet Dristigheten
|
Trupptransporter, bl.a. till Norge
|
1818
|
6 veckor
|
Kanonslupen C.
v. Stedingk
|
Kustbevakning
|
1820
|
2½ mån.
|
Lastbriggen Två
bröder
|
Ektransporter från Helsingborg
|
1821
|
9 mån.
|
Kuttern Revanche
|
Kustbevakning vid Sörmland
|
1823
|
8 mån.
|
Kanonslupen C.
v. Stedingk
|
Kustbevakning kring Gotland
|
1824
|
5 veckor
|
Lastbriggen
Harmonien
|
Ektransport från Danzig
|
Som matros
|
År
|
Tid ombord
|
Fartyg
|
Fartygets uppdrag
|
1825
|
4 mån.
|
Korvetten Jarramas
|
Exercisexpedition till Norge
|
1825
|
3 veckor
|
Linjeskeppet Försiktigheten
|
Avrustning
|
1826
|
5 mån.
|
Fregatten Eurydice
|
Expedition t. Kronstadt, exercis
|
1828
|
3½ mån.
|
Fregatten Eurydice
|
Exercisexpedition till Norge
|
1829
|
18 dagar
|
Kanonjollen Gimle
|
Leverans av jollen t. Stockholm
|
1829
|
12 dagar
|
Briggen Delphin
|
Hemtransport från Stockholm
|
1830
|
3 mån.
|
Fregatten Eurydice
|
Expedition till Kronstadt
|
1831
|
4 mån.
|
Korvetten Jarramas
|
Exercisexp. t. Frankrike/Engl.
|
1831
|
2½ mån.
|
Kuttern St. Barthélemy
|
Kustbevakning i södra Östersjön
|
1832-33
|
10½ mån.
|
Kanonslupen V.
v. Stedingk
|
Kustbevakning i Öresund
|
1834
|
3½ mån.
|
Skonerten Falk
|
Exercisexpedition i Östersjön
|
1835
|
7 veckor
|
Lastbriggen
Harmonien
|
Ektransport från Västervik
|
1836
|
6 veckor
|
Linjesk. Fäderneslandet
|
Blockskepp i Karlskrona
|
1836
|
7 veckor
|
Lastjakten Svan
|
Lokala transporter i Karlskrona
|
1837
|
5 dagar
|
Korvetten Jarramas
|
|
1837
|
2 mån.
|
Lastskonerten Gäddan
|
Transporter av ekvirke och krut
|
1838
|
3 mån.
|
Lastbriggen
Harmonien
|
Ektransporter från Ystad
|
1839
|
3 mån.
|
Fregatten
Göteborg
|
Exercisexpedition till Norge
|
1841
|
3 mån.
|
Lastgaleasen Flickan
|
Transporter av ekvirke m.m.
|
1842
|
1 dag
|
Lastjakten L'Ecumeur
|
|
Läs mer om Olaus Håkanssons sjöresor och
tillvaro i örlogsflottan i boken
Segelfartygens
tid!
Källor:
Kyrkoarkivalier från Karlskrona amiralitetsförsamling
och Karlskrona stadsförsamling
Mantalslängder för Karlskrona
Flottans arkiv:
Generalmönsterrullor, Rullor flottan 1635–1915, IVa, IVb, IVc
Sjöexpeditioner (Chefsjournaler, Loggböcker,
Skeppsmönsterrullor)
Karlskrona station:
Skeppsmönsterrullor, Sjömilitiekontoret 1, EIa
Rullor, Sjömilitiekontoret 3, EIa, EIII
Sjöjournaler, Stationsbefälhavarens militärexpedition, FII
Loggböcker, Stationsbefälhavarens militärexpedition, FIV
Ankomna handlingar, Stationsbefälhavarens kansli, FIa
Claes Bernes: Segelfartygens tid.
Stockholm: Medströms (2008)
|