Nordenskiöld, Vega och NordostpassagenAv Claes Bernes På kvällen den 24 april 1880 ångade ett fartyg långsamt
in mot Stockholm och ankrade på Strömmen utanför slottet.
En armada av båtar hade följt med fartyget in från Vaxholm,
och på kajerna vid Strömmen stod tiotusentals människor
och väntade. Fyrverkerier och kanonsaluter dånade, och hela
sceneriet var upplyst med otaliga lanternor och facklor. Männen ombord
steg i land vid Logårdstrappan och togs emot på slottet av
kungaparet med välkomsttal och medaljer. Drömmen om Nordostpassagen
Orsaken till uppståndelsen var att fartyget, som hette Vega, hade blivit det första som tagit sig fram från Atlanten till Stilla havet via Norra Ishavet och därigenom kunnat segla hela vägen runt Europa och Asien. Det kan diskuteras hur betydelsefull den bedriften egentligen var, men att den hade ett stort symbolvärde är alldeles uppenbart. Polarforskningen tilldrog sig vid den här tiden en uppmärksamhet som vi kan ha svårt att föreställa oss i dag. Dessutom stod den svenska nationalismen på sin höjdpunkt, och det sågs som en oerhörd framgång att just en svensk expedition nu hade genomfört en stor geografisk upptäckarbragd. Att expeditionsledaren, Adolf Erik Nordenskiöld, strängt taget var född och uppvuxen i Finland var svenskarna i det här ögonblicket benägna att bortse från. Symbolvärdet förhöjdes ytterligare av att Vega-expeditionen hade lyckats där andra under nästan trehundra år ständigt hade misslyckats. Att finna Nordostpassagen, en framkomlig farled norr om Asien som skulle kunna bli en genväg till Fjärran Östern för europeiska handelsfartyg, hade blivit en dröm för furstar och köpmän i Nord- och Västeuropa redan på 1500-talet. Förhoppningen var att man på så sätt framgångsrikt skulle kunna konkurrera med den oerhört lönsamma spanska och portugisiska handelssjöfarten till Ostasien runt Godahoppsudden. Sökandet efter Nordostpassagen, liksom efter en motsvarande sjöväg norr om Nordamerika (Nordvästpassagen), blev en av de främsta drivkrafterna för utforskningen av Arktis. Alla som här sökte farbara vägar till Fjärran Östern fastnade dock i den drivis som praktiskt taget året om fyller vattnen utanför Sibirien och i den kanadensiska övärlden. Nordenskiöld anslöt sig till traditionen i så måtto att han ville öppna en handelsväg i nordliga farvatten. Att Nordostpassagen aldrig skulle bli någon allvarlig konkurrent till de sydligare färdvägarna mot Ostasien hade dock med tiden blivit ganska uppenbart. I stället intresserade sig Nordenskiöld för de stora floder - Ob, Jenisej och Lena - som mynnar vid den sibiriska kusten. Han menade att man via dessa floder skulle kunna exportera spannmål och andra produkter från Centralasiens bördiga jordbruksområden, förutsatt att det sedan gick att leta sig fram längs kusten från flodmynningarna till Atlanten eller Stilla havet. I rapporter från gångna tiders resor hade Nordenskiöld
funnit uppgifter som tydde på att havet faktiskt blir i stort sett
isfritt allra närmast den sibiriska kusten under några veckor
varje sensommar, sannolikt tack vare vattenutflödet från de
stora floderna. Han hade också skaffat sig praktisk erfarenhet av
saken: Åren 1875 och 1876 hade han framgångsrikt genomfört
två expeditioner med smärre fartyg från Sverige till Jenisej.
Nu ville han en gång för alla bevisa Ishavets farbarhet genom
att föra ett fartyg ända bort till Berings sund, helst inom loppet
av en enda sommarsäsong. Vega och hennes följeslagareNordenskiöld var vid det här laget väletablerad och välkänd som polarforskare, med en Grönlandsexpedition och flera resor till Spetsbergen bakom sig. Han hade skaffat sig givande kontakter med kungahuset och med förmögna affärsmän, och han hade inga svårigheter att skaffa finansiärer till den nya expeditionen. Oscar II och handelsmannen Oscar Dickson hörde till de främsta bidragsgivarna. Också regering och riksdag såg välvilligt på planerna och ställde kostnadsfritt två sjöofficerare och en besättning på 17 man från flottan i Karlskrona till expeditionens förfogande.
Expeditionsfartyget Vega, inköpt 1877, hade byggts några år tidigare i Bremerhaven som fångstfartyg avsett för arktiska farvatten. Hon var en barkriggad tremastare försedd med en 60 hästkrafters ångmaskin, 43 m lång och på 357 bruttoregisterton. Det stod redan från början klart att Vega vid sidan
om all annan utrustning endast med svårighet skulle rymma allt det
kol hon kunde behöva för att klara av hela Nordostpassagen.
Nordenskiöld
beslöt därför bygga ett mindre ångfartyg, kallat Lena,
som med rejäla mängder kol ombord skulle slå följe
med Vega till floden Lenas mynning. I planeringens slutskede
fick
Nordenskiöld dessutom i uppdrag av en av sina finansiärer att
utrusta ytterligare två fartyg, ångbåten Fraser
och segelfartyget Express. De var destinerade till Jenisej med
en
del varor, som dock ingalunda skulle fylla deras lastrum helt. Även
dessa fartyg skulle med andra ord kunna förse Vega med kol
under resans gång. Mot norrEfter översyn och utrustningsarbeten vid örlogsvarvet avseglade Vega från Karlskrona den 22 juni 1878. Ytterligare en del utrustning togs ombord i Köpenhamn, och i Göteborg mönstrade den vetenskapliga personalen på fartyget. Nordenskiöld själv gick dock inte ombord förrän Vega den 17 juli nådde Tromsö i Nordnorge. Här kompletterades besättningen dessutom med tre norska fångstmän. I Tromsö väntade också Lena, medan Fraser och Express hade seglat i förväg.
Vega och Lena lämnade Tromsö den 21 juli men hamnade snart i så dåligt väder att de förlorade varandra ur sikte. Hela eskadern förenades dock den 30 juli vid en avtalad mötesplats, nämligen Chabarova, ett litet samhälle vid Jugorsundet söder om Novaja Zemlja. Här bodde ryssar och samojeder, och såväl forskare som besättning på Vega gav sig in på byteshandel med de sistnämnda. Expeditionen hade mångskiftande vetenskapliga ambitioner, även på det etnografiska området, och av samojederna kunde Nordenskiöld byta till sig en rikhaltig samling av gudabilder och andra konstföremål. Det blev också tid för en del botaniska och zoologiska studier i omgivningarna. Att även rasbiologiska funderingar hörde till vetenskapen var en självklarhet på den här tiden. I sitt populärvetenskapliga verk om expeditionen, Vegas färd kring Asien och Europa, ser sig Nordenskiöld föranlåten att sortera in de nordliga folkslagen och deras kulturnivå i en kvalitetsskala:
Samtliga fyra fartyg lyfte ankar den 1 augusti och gav sig ut på Karahavet bortom Novaja Zemlja. Vega tog då och då prov på havsbottnens djurliv med hjälp av skrapor. Här och var förekom drivis, och tidvis försvårades navigerandet av dimma, men några dagar senare kunde eskadern återsamlas vid Dicksons hamn. Detta var en naturlig hamn som Nordenskiöld år 1875 hade upptäckt i de obebodda trakterna vid Jenisejs mynning. "I en framtid blir den helt säkert af stor vigt för Sibiriens in- och utförsel", ansåg han. Här skildes Fraser och Express från expeditionen och tog sig uppför Jenisej, segelfartyget på släp efter ångbåten. De återkom i slutet av september till Norge. Vega och Lena fortsatte långsamt och försiktigt
österut längs kusten, regelbundet signalerande med ångvisslorna
för att inte förlora kontakten med varandra i den ofta dåliga
sikten. Nu var expeditionen ute på praktiskt taget okända vatten.
Kustlinjens sträckning var visserligen känd i grova drag efter
gångna tiders expeditioner på land och kortare utflykter med
småbåtar från flodmynningarna. Något större
fartyg hade däremot aldrig tidigare tagit sig fram här, och sjökort
med djupangivelser saknades helt. När dimman tätnade var det
därför säkrast att ligga helt still. Sådana uppehåll
utnyttjades till strandhugg för botaniska, zoologiska och geologiska
undersökningar. Kap Tjeljuskin skildrat ur två perspektivDen 19 augusti nådde expeditionen sin nordligaste punkt, Kap Tjeljuskin vid 78 graders nordlig latitud. Nordenskiöld hade skäl att känna sig belåten:
För det mesta är dock Nordenskiölds berättelse anmärkningsvärt sparsmakad med detaljer om Vegas färd och tilldragelserna ombord. I hans omfångsrika tvåbandsverk om expeditionen ägnas kanske bara en tiondel av de sammanlagt uppåt tusen sidorna åt den egentliga reseskildringen. Merparten av innehållet upptas i stället av redogörelser för expeditionens vetenskapliga fynd och av historiska exposéer över tidigare expeditioner i nordliga trakter. Delvis kan man se detta som ett utslag av Nordenskiölds von oben-perspektiv på tillvaron ombord. Han behövde sällan befatta sig med annat än vetenskapliga spörsmål. Umgänget mellan expeditionsledningen och Vegas manskap var begränsat och allt annat än jämlikt - fartyget var ett klassamhälle i miniatyr. Nordenskiöld befann sig i en annan värld än matroser och båtsmän, och det hör till undantagen att han över huvud taget nämner dem vid namn i sin skildring. Att Nordenskiöld inte har så mycket att berätta om resan kan emellertid också bero att den var tämligen fattig på den dramatik som kännetecknade många andra polarexpeditioner. Som ämne för en spännande reseskildring står sig Vega-expeditionen slätt i jämförelse med exempelvis Nansens, Rasmussens och Shackletons farofyllda färder. Strängt taget ska nog detta ses som ett gott betyg åt både Nordenskiöld och Vegas fartygschef Palander. Att alla deltagare kom hem med liv och hälsa i behåll var till stor del ett resultat av deras gedigna erfarenhet och omsorgsfulla förberedelser. Skörbjuggen, ett gissel inte minst för brittiska polarexpeditioner ända in på 1900-talet, lyste helt med sin frånvaro på Vega tack vare en någorlunda varierad kost och regelbunden tilldelning av tranbärssaft eller mullbärsgröt. Även sämjan ombord tycks i huvudsak ha varit god, trots de stora skillnaderna mellan befälets och manskapets villkor. Samtliga i manskapet hade anmält sig frivilligt till expeditionen och var noggrant utvalda av Palander. Likafullt är det tillfredsställande att kunna konstatera att Nordenskiöld inte var den ende som skildrade resan. Också fartygets timmerman, Sven Andersson, skrev ned sina intryck. Hans dagbok, utformad som ett brev till hustrun hemma i Karlskrona, skildrar resan ur ett helt annat perspektiv än expeditionsledaren och ger en betydligt bättre bild av den dagliga rutinen ombord. Naturligtvis har han också ett annat sätt att uttrycka sig än Nordenskiöld. Så här beskriver han ankomsten till Kap Tjeljuskin:
Nästa dag, den 20 augusti, fortsatte fartygen i riktning ut
mot
Nysibiriska
öarna. På vägen mötte de dock så svåra
ishinder att de tvingades söka sig tillbaka in mot fastlandskusten.
Även nu gjordes kortare utflykter på land. Efter en landstigning
på Preobrasjenjeön skrev Sven Andersson att "de satte ett kors
där till minne efter oss för där har ingen varit för
vi var de förste". Till tjuktjernas landI slutet av augusti närmade sig fartygen floden Lenas mynning, och där skildes de. Lena gick uppför floden ända till Jakutsk, där hon sedan tillbringade vintern. Vega fortsatte österut.
Driviskanten började här komma allt närmare land. Fortfarande var det i huvudsak öppet vatten närmast kusten, men den någorlunda isfria zonen var föga mer än milsbred, och där var det ofta så grunt att Vega bara med stor försiktighet och ständiga lodningar kunde ta sig framåt. Ofta fick fartyget lägga till vid något stort isflak på grund av dimma eller på grund av att nätterna började bli så mörka att navigationen försvårades. Nordenskiöld skriver att
Men första gången på länge hade Vega kommit till bebodda trakter, och den 6 september bröts monotonin av ett besök. Två båtar närmade sig från land.
Besökarna var tjuktjer. De överöstes med gåvor av Vegas besättning, som var övertygad om att fartyget snart skulle anlända till Berings sund och bara hade några dagar kvar att tillbringa i polartrakterna. Färden gick vidare mot öster, men allt långsammare och med allt längre uppehåll till följd av ishinder som tvingade in fartyget på grunt vatten. Tidvis hade Vega bara en kvarts meter vatten mellan köl och botten. Timmermannen skriver att
ÖvervintringNu var det inte långt kvar till Berings sund, och åtminstone Nordenskiöld var fortfarande fast övertygad om att fartyget snart skulle vara där. Den 27 september bildades emellertid nyis kring Vega, och den blev snabbt allt tjockare. Dagen därpå noterade Sven Andersson i sin dagbok att
Nordenskiöld hoppades ännu några dagar att en vindkantring ska kunna driva undan ishindren, men till sist tvingades även han acceptera faktum:
Det ska genast sägas att risken för övervintring från
första början fanns med i Nordenskiölds planering av expeditionen,
och att Vega var väl rustad för en sådan eventualitet.
Hon hade i själva verket förråd för två år
ombord. Möte mellan två kulturerKustlandet innanför Vegas övervintringsplats var ödsligt, enahanda, rentav fult, men det var inte obebott. Det Pitlekaj som timmermannen nämnde i sin dagbok var en liten tjuktjisk bosättning ett par kilometer från fartyget, och längre bort fanns fler boställen av liknande slag. Tjuktjerna var ingalunda helt isolerade från omvärlden. De träffade ryssar vid marknadsplatser i inlandet, och amerikanska valfångarfartyg tog sig varje sommar upp till närbelägna kusttrakter genom Berings sund. Inte ens den rysktalande löjtnant Nordqvist lyckades dock göra sig förstådd bland tjuktjerna förrän han efter några veckor lärt sig grunderna i deras eget språk. Nordenskiöld skriver att
Expeditionens umgänge med invånarna på platsen blev alltså flitigt, och tjuktjerna gjorde dagliga besök ombord på fartyget. De fick hållas uppe på däck, där ett stort tält hade spänts upp.
Och nästan lika ofta fick tjuktjerna svenskt besök i sina tält. Sven Andersson skrev den 10 oktober att han gick
Några dagar senare var timmermannen där igen tillsammans med fem andra ur manskapet:
Den vänskapliga samvaron mellan Vega-männen och tjuktjerna hör i själva verket till de märkligaste inslagen i expeditionen. Till en del byggde umgänget på byteshandel - svenskarna bytte till sig skinnvaror, sniderier, en och annan renstek etc. och betalade med exempelvis tobak, mat eller sprit. I stor utsträckning fick tjuktjerna också matvaror till skänks när deras egen tillgång på fisk och säl blev knapp. Men samvaron hade aldrig blivit så intensiv som den faktiskt blev om inte polarfarare och polarinvånare haft genuin glädje av varandras sällskap. Både manskap och befäl på Vega rynkade visserligen på näsan åt tjuktjernas hygien och matvanor, liksom åt deras benägenhet för tiggeri och deras ointresse av att hålla ingångna avtal. Men samtidigt tog de djupt intryck av den vänlighet och gästfrihet som tjuktjerna visade både mot främlingarna och mot varandra. Nordenskiöld såg visserligen befolkningens fridsamhet som ett tecken på degeneration, men även han blev påtagligt berörd av deras sinnelag. I all synnerhet fann han anledning att jämföra tjuktjiska barn med dem han hade erfarenhet av sedan tidigare:
Löjtnant Bove från Italien gjorde liknande iakttagelser:
Samma slags förtroendefulla förhållande tycktes tjuktjerna ha uppnått med sina husdjur. På vintern företog Palander och botanisten Kjellman en slädfärd till en grupp renägande tjuktjer ett par mil inåt land. Så här berättar Palander om vad de såg på morgonen efter att ha övernattat i tältlägret:
Livet ombordTillvaron ombord på Vega inrättade sig snart i fasta banor. Nästan alla Sven Anderssons dagsnoteringar inleds med ett stående omkväde, upprepat med högst obetydliga variationer:
Besättningen hölls också sysselsatt med turer inåt land för att hämta ved. Kanske var det också mest av terapeutiska skäl som forskarna lät uppföra en observationshydda av isblock inne på stranden. I denna byggnad, av såväl svenskar som lokalbefolkning kallad tintinjaranga efter det tjuktjiska ordet för "ishus", bedrevs sedan studier av väder och magnetfält dygnet om. Nordenskiöld berättar också om andra sätt att fördriva tiden:
Expeditionen gjorde flera försök att skicka hem meddelanden om sin belägenhet. Redan i början av oktober sändes ett brev iväg med en av tjuktjerna, men inte förrän i början av mars anlände denne till ett ryskt samhälle med regelbunden postgång. Det dröjde sedan till 16 maj innan meddelandet var framme i Stockholm, där man redan hade börjat fundera på undsättningsexpeditioner. Efter nyår blev det tidvis rejält kallt. Den 25 januari berättar timmermannen att
Kylan förblev lika sträng ett gott stycke in på våren.
Ännu i mitten av april var det ofta närmare 40 grader kallt,
och isens tjocklek tilltog alltjämt. Men vid det laget hade dagarna
blivit ljusa, och allt fler tjuktjer kom resande längs kusten med
hund- eller rendragna slädar på väg till en eller annan
marknad. Alla gjorde uppehåll vid Vega, "den asiatiska
ishavskustens
enda värdshus", där de som ersättning för en stunds
prat och skvaller fick en matbit och en sup. Fria ur isenLångt in i juni var det ofta åtskilliga minusgrader. Den 20 juni hade en råk öppnat sig någon mil öster om fartyget, men ytterligare fyra veckor av tålamodsprövande väntan gick utan att isen visade tecken till att bryta upp i Vegas omedelbara närhet. Den 18 juli satte sig Nordenskiöld i vanlig tid vid middagsbordet med det övriga befälet,
Vega hade legat infrusen i tio månader, men nu behövde hon bara något dygn för att tillryggalägga den återstående delen av Nordostpassagen. Dagen efter avfärden skrev Sven Andersson att
Trots allt gjorde sig expeditionen ingen brådska att vända
hemåt
- fortfarande var man ute på vetenskapligt uppdrag. Vega ångade
tvärs över Berings sund och angjorde den 22 juli Port Clarence
i Alaska. Besättningen prövade utan framgång sina nyvunna
kunskaper i tjuktjiska på ortens inuitiska befolkning, men Nordenskiöld
fick tillfälle att komplettera sina etnografiska samlingar. Åter till "civilisationen"Några dagar senare vände fartyget tillbaka mot Asien och gjorde under augusti flera strandhugg på södra delen av den tjuktjiska halvön och på öarna där utanför. Först den 2 september anlände expeditionen till en hamnstad med telegrafförbindelser där Nordenskiöld kunde meddela sin framgång till omvärlden.
Staden ifråga var Yokohama, och besöket där blev inledningen till en nästan två månader lång vistelse i Japan. Framför allt för Nordenskiöld men också för övriga forskare började här ett nästan osannolikt firande av Nordostpassagens erövring som skulle fortsätta hela vägen hem. Mottagandet i Japan blev översvallande; Nordenskiöld fick audiens hos kejsaren, han inbjöds att fara kors och tvärs i riket, och festerna avlöste varandra. Och manskapet? Ja, de tillbringade en avsevärd del av sin vistelse i Japan i en fartygsdocka i Yokosuka där Vega tagits in för reparationer. Under flera veckor hade de inte ens möjlighet eller tillstånd att gå i land. Via Kobe och Nagasaki fortsatte Vega i slutet av oktober och början av november till Hongkong. Efter en vecka där gick färden vidare till Borneo, Singapore och Ceylon, dit fartyget anlände i mitten av december. Besöken här fick åtminstone för expeditionsledningen mest karaktären av semester och turistande, med avbrott för storstilade mottagningar hos traktens honoratiores. Fortfarande gav sig forskarna då och då tid att bedriva naturstudier eller insamling av kulturföremål av diverse slag, men efter besöket på Ceylon fick det vara nog med sådana ambitioner - nu tog hemlängtan överhanden.
Vega styrde hemåt via Aden och den nyligen färdigställda Suezkanalen, men när hon i mitten av februari för första gången på ett och ett halvt år ankrade i en europeisk hamn - Neapel - återupptogs firandet, som här blev överdådigare än någonsin. Det var galaföreställningar på operan; det var banketter hos de geografiska sällskapen; det var baler med diplomater, generaler, ministrar, prinsar och kungar; det var ordnar och medaljer. I Neapel fick även manskapet i något enklare former vara med och fira - de inbjöds bl.a. till ett flertal teaterföreställningar och till ett besök i Pompeji. Mer eller mindre utfestade tog nu flera av expeditionens forskare tåget hem till Sverige, men Nordenskiöld följde med Vega även på den sista delen av hennes kringsegling av Asien och Europa. Via besök i Portugal, England, Frankrike och Danmark, givetvis med nya festligheter, närmade sig fartyget slutligen Stockholm i slutet av april 1880:
Samtidens intresse för Vegas pionjärtur i arktiska
vatten
kan mäta sig med uppmärksamheten kring 1960-talets månfärder,
och expeditionsdeltagarna blev minst lika firade som senare tiders
astronauter.
Men ironiskt nog kan parallellen med månfärderna dras
ännu längre än så: Precis som landstigningarna på
månen blev erövringen av Nordostpassagen en engångsbedrift
som ännu efter åtskilliga decennier inte hade fått någon efterföljd och
än
mindre inlett någon ny epok i historien om människans resande
och handelsvägar. De isfyllda vattnen utanför Sibiriens nordkust
förblev länge praktiskt taget lika öde som de var innan Nordenskiöld
kom dit. Källor och litteratur:
|