Fartyg i örlogsflottan
Här förtecknas ett urval av den svenska
örlogsflottans
fartyg under 1700-tal och 1800-tal. För varje fartyg presenteras en
kort historik, inklusive ett urval av genomförda expeditioner och
uppdrag.
Barthélemy,
kutter/jakt
8 kanoner. Deplacement 90 ton.
Längd 14,3 m, bredd 5,6 m, djupgående 3,0 m.
|
1785
|
Byggd i Västindien
|
1831
|
Kustbevakning vid Skåne
|
1845
|
Slopad
|
Bellona, fregatt
40 kanoner. Deplacement 1350 ton.
Längd 46,3 m, bredd 11,9 m, djupgående 5,2 m.
|
Konstruerad av F.H. af Chapman.
Nummer 1
i den serie om tio fregatter som byggdes 1782-85.
|
1782
|
Byggd i Karlskrona
|
1783
|
Provsegling i Östersjön
|
1786
|
Till Nordsjön
|
1791
|
Till Marocko
|
1797
|
Till Pommern
|
1798
|
Konvojexpedition till Nordsjön
|
1801
|
Expedition i Östersjön
|
1807
|
Blockadexpedition till tyska kusten
|
1808
|
Kryssning i S Östersjön. Med vid Gotlands
återtagande. I aktion mot Ryssland i Finska viken.
|
1809
|
I aktion mot Ryssland i Bottniska viken.
Förlist utanför Öregrund
|
Camilla, fregatt
40 kanoner. Deplacement 1345 ton.
Längd 46,3 m, bredd 11,9 m, djupgående 5,2 m.
|
Konstruerad av F.H. af Chapman.
Nummer 7
i den serie om tio fregatter som byggdes 1782-85 med Bellona
som
prototyp.
|
1784
|
Byggd i Karlskrona
|
1788
|
I slaget vid Hogland
|
1789
|
Kryssning i Östersjön
|
1790
|
I slagen vid Reval och Viborg
|
1794
|
Neutralitetsexpedition till Nordsjön
|
1795
|
Neutralitetsexpedition till Nordsjön
|
1801-03
|
Med Cederströmska expeditionen till
Medelhavet
|
1803
|
Med Gustav IV Adolf till Pommern
|
1806
|
Konvojexpedition till Medelhavet
|
1807
|
Till Pommern
|
1807
|
Till Medelhavet
|
1808
|
I aktion mot Ryssland i Finska viken.
Expedition mot Dagö.
|
1809
|
Med exkung Gustav IV Adolf till Pommern
|
1812
|
Konvojexpedition i Östersjön
|
1814
|
I aktionen mot Norge
|
1828
|
Till Medelhavet
|
1842
|
Utgått
|
af Chapman (I),
fregatt
40 kanoner. Deplacement 1350 ton.
Längd 47,3 m, bredd 11,9 m, djupgående 5,4 m.
|
1803
|
Byggd i Karlskrona
|
1806
|
Konvojexpedition till Medelhavet
|
1807
|
Trupptransport till Pommern. I aktion mot
Frankrike i Preussen.
|
1808
|
Kryssning i S Östersjön. I aktion mot
Ryssland i Finska viken.
|
1809
|
I aktion mot Ryssland i Bottniska viken
|
1811
|
Blockskepp i Karlskrona
|
1814
|
I aktionen mot Norge
|
1825-26
|
Till Colombia
och
New
York
|
La Coquette, brigg
18 kanoner. Deplacement 280 ton.
Längd 29,5 m, bredd 8,5 m, djupgående 3,1 m.
Besättning 75 man.
|
Ursprungligen fransk. 1814 tagen
som krigsbyte
i Lübeck, då ännu ej färdigbyggd.
|
1815
|
Färdigbyggd i Karlskrona
|
1815
|
Till Göteborg
|
1844
|
Utgått
|
Curt von Stedingk,
däckad kanonslup
8 kanoner. Deplacement 130 ton.
Längd 24,5 m, bredd 6,2 m, djupgående 2,1 m.
|
1816
|
Byggd i Karlskrona
|
1823
|
Kustbevakning vid Gotland
|
Delphin, kutterbrigg
18 kanoner.
Längd 27,6 m, bredd 7,1 m, djupgående 2,9 m.
|
1801
|
Byggd i Västervik
|
1802-03
|
Till Medelhavet
|
1806
|
Blockad av Stettin i Preussen
|
1808
|
Kryssning i S Östersjön. I aktion mot
Ryssland i Finska viken.
|
1809
|
I aktion mot Ryssland i Bottniska viken
|
1821
|
Exercisexpedition till Kristiania
|
1850
|
Utgått
|
Dristigheten,
linjeskepp
62 kanoner. Deplacement 1925 ton.
Längd 49,6 m, bredd 13,6 m, djupgående 5,8 m.
|
Konstruerad av F.H. af Chapman.
Nummer 8
i den serie om tio linjeskepp som byggdes 1782-85 med Kronprins
Gustaf
Adolf som prototyp.
|
1785
|
Byggd i Karlskrona
|
1789
|
I slaget vid Öland
|
1790
|
I slagen vid Reval och Viborg
|
1795
|
Neutralitetsexpedition till Nordsjön
|
1808
|
Kryssning i S Östersjön. I aktion mot
Ryssland i Finska viken.
|
1809
|
Blockskepp i Karlskrona
|
1814
|
Trupptransporter från Tyskland. I aktionen
mot Norge
|
1856
|
Sjukskepp
|
1867
|
Utrangerad
|
Ekonomien, brigg
10 kanoner. Deplacement 230 ton.
Längd 23,6 m, bredd 6,6 m, djupgående 3,0 m.
|
1796
|
Byggd
|
1810
|
Överförd från arméns flotta till
örlogsflottan
|
1810
|
Till Pommern efter ekvirke
|
1813
|
Förlist vid Åhus
|
Etna, huckert
6 kanoner. Deplacement 280 ton.
Längd 24,4 m, bredd 6,8 m, djupgående 3,2 m.
|
Ursprungligen byggd som bombkits.
Blev stående flera decennier på land innan den sjösattes.
|
1754
|
Byggd i Karlskrona
|
1781
|
Ombyggd till lastfartyg och sjösatt
|
1783
|
Till Västervik efter ekvirke
|
Eurydice, fregatt
40 kanoner. Deplacement 1345 ton.
Längd 46,3 m, bredd 11,9 m, djupgående 5,2 m.
|
Konstruerad av F.H. af Chapman.
Nummer 9
i den serie om tio fregatter som byggdes 1782-85 med Bellona
som
prototyp.
|
1785
|
Byggd i Karlskrona
|
1789
|
I slaget vid Öland
|
1790
|
I slagen vid Reval och Viborg
|
1793-94
|
Till Medelhavet. Neutralitetsvakt i
Öresund.
|
1795
|
Neutralitetsexpedition till Nordsjön
|
1808
|
Kryssning i S Östersjön. I aktion mot
Ryssland i Finska viken. Expedition mot Dagö.
|
1809
|
I aktion mot Ryssland i Bottniska viken
|
1812
|
Kryssning i Östersjön
|
1813
|
Med kronprinsen till Pommern
|
1814
|
I aktionen mot Norge
|
1826
|
Med svensk ambassad till S:t Petersburg
|
1828
|
Exercisexpedition till Norge
|
1830
|
Med kronprins Oscar till S:t Petersburg
|
1837
|
Logementsfartyg i Karlskrona
|
1840
|
Logementsfartyg i Karlskrona
|
1858
|
Utrangerad
|
Falk, skonert
1832
|
Byggd
|
1834
|
Exercisexpedition i Östersjön
|
1840
|
Till Medelhavet
|
1871
|
Utrangerad
|
Flora, brigg, se Maria
Fröja, fregatt
40 kanoner. Deplacement 1345 ton.
Längd 46,3 m, bredd 11,9 m, djupgående 5,2 m.
|
Konstruerad av F.H. af Chapman.
Nummer 5
i den serie om tio fregatter som byggdes 1782-85 med Bellona
som
prototyp.
|
1784
|
Byggd i Karlskrona
|
1788
|
I slaget vid Hogland
|
1789
|
I slaget vid Öland
|
1790
|
I slagen vid Reval och Viborg
|
1795
|
Neutralitetsvakt i Öresund
|
1798
|
Till Medelhavet
|
1801-03
|
Med Cederströmska expeditionen till
Medelhavet
|
1806
|
Blockad av preussiska hamnar
|
1807
|
Expedition till England
|
1808
|
Expedition i Kattegatt och Nordsjön
|
1809
|
I aktion mot Ryssland i Bottniska viken
|
1810
|
Blockskepp i Karlskrona
|
1812-13
|
Expedition i Östersjön och Öresund
|
1820
|
Expedition till Norge
|
1823
|
Från Travemünde till Stockholm med
drottningen och kronprinsessan
|
1834
|
Slopad
|
Fäderneslandet,
linjeskepp
62 kanoner. Deplacement 1925 ton.
Längd 49,6 m, bredd 13,7 m, djupgående 5,9 m.
|
Konstruerad av F.H. af Chapman.
Nummer 2
i den serie om tio linjeskepp som byggdes 1782-85 med Kronprins
Gustaf
Adolf som prototyp.
|
1783
|
Byggd i Karlskrona
|
1788
|
I slaget vid Hogland
|
1789
|
I slaget vid Öland
|
1790
|
I slagen vid Reval och Viborg
|
1795
|
Neutralitetsexpedition till Nordsjön
|
1808
|
Kryssning i S Östersjön. I aktion mot
Ryssland i Finska viken.
|
1809
|
Blockskepp i Karlskrona
|
1810
|
Blockskepp i Karlskrona
|
1811
|
Blockskepp i Karlskrona
|
1836
|
Blockskepp i Karlskrona
|
1864
|
Slopad
|
Försiktigheten,
linjeskepp
62 kanoner. Deplacement 1925 ton.
Längd 49,6 m, bredd 13,7 m, djupgående 5,9 m.
|
Konstruerad av F.H. af Chapman.
Nummer 7
i den serie om tio linjeskepp som byggdes 1782-85 med Kronprins
Gustaf
Adolf som prototyp.
|
1784
|
Byggd i Karlskrona
|
1788
|
I slaget vid Hogland
|
1789
|
I slaget vid Öland
|
1790
|
I slagen vid Reval och Viborg
|
1795
|
Neutralitetsexpedition till Nordsjön
|
1807
|
Trupptransporter från Pommern
|
1808
|
I aktion mot Ryssland i Finska viken.
|
1809
|
I aktion mot Ryssland i Bottniska viken
|
1810
|
Blockskepp i Karlskrona
|
1825
|
Utgått
|
Galathé, fregatt
40 kanoner. Deplacement 1345 ton.
Längd 46,3 m, bredd 11,9 m, djupgående 5,2 m.
|
Konstruerad av F.H. af Chapman.
Nummer 8
i den serie om tio fregatter som byggdes 1782-85 med Bellona
som
prototyp.
|
1785
|
Byggd i Karlskrona
|
1789
|
I slaget vid Öland
|
1790
|
I slagen vid Reval och Viborg
|
1794
|
Neutralitetsexpedition till Nordsjön
|
1795
|
Neutralitetsexpedition till Nordsjön
|
1814
|
I aktionen mot Norge.
|
1815-16
|
Till Medelhavet
|
1831
|
Exercisskepp
|
1854
|
Utgått
|
Gustav III,
linjeskepp
70 kanoner. Deplacement 2370 ton.
Längd 51,7 m, bredd 13,9 m, djupgående 6,3 m.
Besättning 610 man.
|
1777
|
Byggd i Karlskrona
|
1781
|
Till Nordsjön med konteramiral Grubbes
neutralitetseskader.
|
1788
|
Chefsskepp i slaget vid Hogland
|
1789
|
Chefsskepp i slaget vid Öland
|
1790
|
I slagen vid Reval och Viborg
|
1796
|
Neutralitetsexpedition till Skagerrak
|
1807
|
Trupptransporter till Pommern
|
1808
|
Kryssning i S Östersjön. I aktion mot
Ryssland i Finska viken.
|
1809
|
Blockskepp i Karlskrona
|
1825
|
Slopad
|
Gäddan, skonert
Lastfartyg. Deplacement 170 ton.
Längd 22,6 m, bredd 7,9 m, djupgående 2,0 m.
|
1804
|
Byggd i Karlskrona
|
1805
|
Till Stockholm med ekvirke
|
1805-06
|
Till Stralsund med trupp och proviant
|
1807
|
Till Kolberg med krigsmateriel
|
1810
|
Till Pommern efter ekvirke
|
1837
|
Till Småland och Skåne efter ekvirke
|
1845
|
Slopad
|
Göta Lejon,
linjeskepp
74 kanoner. Deplacement 2070 ton.
Längd 49,6 m, bredd 13,1 m, djupgående 6,1 m.
|
1746
|
Byggd i Karlskrona
|
1780
|
Neutralitetsexpedition till Nordsjön
|
1781
|
Till Nordsjön med konteramiral Grubbes
neutralitetseskader.
|
1789
|
I slaget vid Öland
|
1790
|
I slagen vid Reval och Viborg
|
1795
|
Neutralitetsexpedition till Nordsjön
|
1808
|
Sjukskepp i Karlskrona
|
1816
|
Slopad
|
Göteborg, fregatt, se Äran
Harmonien, brigg
Lastfartyg.
Längd 26,7 m, bredd 7,4 m, djupgående 2,8 m.
|
1821
|
Byggd i Norrköping
|
1824
|
Till Danzig efter ekvirke
|
1835
|
Till Västervik efter ekvirke
|
1855
|
Slopad
|
Hedvig Elisabeth Charlotta,
linjeskepp
62 kanoner.
Längd 50,2 m, bredd 13,8 m, djupgående 5,8 m.
Besättning 567 man.
|
1781
|
Byggd i Karlskrona
|
1788
|
I slaget vid Hogland
|
1789
|
I slaget vid Öland
|
1790
|
I slaget vid RevaLängd Förlist och förlorad
till
Ryssland i slaget vid Viborg
|
Höken, fregatt
36 kanoner. Deplacement 830 ton.
Längd 36,8 m, bredd 9,6 m, djupgående 4,5 m.
|
1755
|
Byggd i Stockholm
|
1759
|
Till Medelhavet
|
1784
|
Strandad vid Ystad
|
Illerim (II), fregatt
36 kanoner. Deplacement 1140 ton.
Längd 41,6 m, bredd 10,8 m, djupgående 4,9 m.
Besättning 235 man.
|
1756
|
Byggd i Karlskrona
|
1772-73
|
Till Marocko och Medelhavet
|
1779-80
|
Till Marocko och Medelhavet
|
1790
|
I slaget vid Viborg
|
1802
|
Såld till Ostindiska kompaniet
|
1807
|
Såld till Ryssland
|
Jarramas (II), fregatt
34 kanoner. Deplacement 1050 ton.
Längd 37,7 m, bredd 9,8 m, djupgående 5,1 m.
|
1759
|
Byggd i Karlskrona
|
1760
|
Till Medelhavet
|
1774
|
Med Hedvig Elisabeth Charlotta från Wismar
till Stockholm
|
1779
|
Konvojexpedition till Nordsjön
|
1781-82
|
Till Nordsjön med konteramiral Grubbes
neutralitetseskader. Till Medelhavet med konvoj.
|
1788
|
I slaget vid Hogland
|
1790
|
I slaget vid Viborg
|
1796
|
Neutralitetsexpedition till Skagerrak
|
1798
|
Avbruten expedition till Medelhavet
|
1802
|
Till S:t Barthélemy
|
1802-03
|
Till Medelhavet
|
1806
|
Blockad av Pillau i Preussen
|
1808
|
Kryssning i S Östersjön. I aktion mot
Ryssland i Finska viken. Ny kryssning i S Östersjön.
|
1809
|
I aktion mot Ryssland i Bottniska viken
|
1818
|
Slopad
|
Jarramas (III),
korvett
20 kanoner. Deplacement 455 ton.
Längd 32,8 m, bredd 9,0 m, djupgående 4,1 m.
Besättning 138 man.
|
1821
|
Byggd i Karlskrona
|
1821
|
Till Medelhavet
|
1825
|
Exercisexpedition i Östersjön och till
Norge
|
1828
|
Till Medelhavet
|
1831
|
Exercisexpedition till Frankrike, England
och
Norge
|
1860
|
Utrangerad
|
Kung Adolf Fredrik,
linjeskepp
70 kanoner. Deplacement 2210 ton.
Längd 51,7 m, bredd 13,9 m, djupgående 6,3 m.
Besättning 610 man.
|
1775
|
Byggd i Karlskrona
|
1779
|
Neutralitetsexpedition till Nordsjön
|
1781
|
Till Nordsjön med konteramiral Grubbes
neutralitetseskader.
|
1789
|
I slaget vid Öland
|
1790
|
I slagen vid Reval och Viborg
|
1796
|
Neutralitetsvakt i Öresund
|
1808
|
I aktion mot Ryssland i Finska viken.
|
1809
|
I aktion mot Ryssland i Bottniska viken
|
1810
|
Blockskepp i Karlskrona
|
1811
|
Blockskepp i Karlskrona
|
1825
|
Slopad
|
Manligheten,
linjeskepp
62 kanoner. Deplacement 1925 ton.
Längd 49,6 m, bredd 13,7 m, djupgående 5,9 m.
Besättning 556 man.
|
Konstruerad av F.H. af Chapman.
Nummer 9
i den serie om tio linjeskepp som byggdes 1782-85 med Kronprins
Gustaf
Adolf som prototyp.
|
1785
|
Byggd i Karlskrona
|
1789
|
I slaget vid Öland
|
1790
|
I slaget vid Viborg
|
1794
|
Neutralitetsexpedition till Nordsjön
|
1795
|
Neutralitetsvakt i Öresund
|
1808
|
I aktion mot Ryssland i Finska viken.
|
1809
|
Blockskepp i Karlskrona
|
1810
|
Blockskepp i Karlskrona
|
1811
|
Blockskepp i Karlskrona
|
1814
|
I aktionen mot Norge
|
1864
|
Utgått
|
Maria, brigg (senare Flora)
Längd 21,1 m, bredd 5,6 m, djupgående 3,0
m.
|
Handelsfartyg inköpt av kronan
och bestyckat
för kriget 1808.
|
|
1800
|
Byggd i Norrbotten
|
1812-14
|
Konvojtjänst i södra Östersjön
|
1813
|
Omdöpt till Flora
|
1816
|
Slopad
|
Mariana, brigg
Lastfartyg.
Längd 20,3 m, bredd 6,3 m, djupgående 2,6 m.
|
1809
|
Inköpt av kronan
|
1815
|
Till Pommern efter ekvirke
|
1817
|
Slopad
|
Phoenix, brigg
Längd 20,2 m, bredd 5,3 m, djupgående 2,7
m.
|
Handelsfartyg inköpt av kronan
och bestyckat
för kriget 1808.
|
|
1802
|
Byggd i Norrbotten
|
1808
|
I aktion mot Ryssland i Finska viken
|
1814
|
Såld
|
Postiljon (II),
roddfregatt
26 kanoner. Deplacement 590 ton.
Längd 33,3 m, bredd 9,0 m, djupgående 4,0 m.
|
1754
|
Byggd i Karlshamn
|
1759
|
Till Medelhavet
|
1782
|
Konvojexpedition till Nordsjön
|
1790
|
I slaget vid RevaLängd Sprängd som brännare i
slaget vid Viborg.
|
Prins Fredrik Adolf,
linjeskepp
64 kanoner. Deplacement 2045 ton.
Längd 50,2 m, bredd 13,5 m, djupgående 6,4 m.
Besättning 567 man.
|
1774
|
Byggd i Karlskrona
|
1779
|
Neutralitetsexpedition till Nordsjön
|
1780
|
Neutralitetsexpedition till Nordsjön
|
1781
|
Till Nordsjön med konteramiral Grubbes
neutralitetseskader.
|
1788
|
I slaget vid Hogland
|
1789
|
I slaget vid Öland
|
1790
|
I slagen vid Reval och Viborg
|
1794
|
Neutralitetsvakt i Öresund
|
1795
|
Neutralitetsvakt i Öresund
|
1796
|
Neutralitetsexpedition till Skagerrak
|
1808
|
Kryssning i S Östersjön. Med vid Gotlands
återtagande. I aktion mot Ryssland i Finska viken. Expedition mot Dagö.
|
1809
|
Blockskepp i Karlskrona
|
1825
|
Utgått
|
Prins Gustav, fregatt
36 kanoner.
Längd 40,1 m, bredd 10,4 m, djupgående 5,0 m.
|
1764
|
Byggd i Stockholm
|
1770
|
Tillförd örlogsflottan
|
1774
|
Med Hedvig Elisabeth Charlotta från Wismar
till Stockholm
|
1782
|
Slopad
|
Prins Gustav,
linjeskepp
74 kanoner.
Längd 51,1 m, bredd 13,2 m, djupgående 6,8 m.
|
1758
|
Byggd i Karlskrona
|
1788
|
Förlorad till Ryssland
i slaget vid Hogland
|
1797
|
Förlist under rysk flagg
|
Prins Karl, linjeskepp
60 kanoner.
Längd 47,5 m, bredd 12,5 m, djupgående 6,4 m.
Besättning 450 man.
|
1758
|
Byggd i Karlskrona
|
1775
|
Till Marocko och Medelhavet
|
1781
|
Till Nordsjön med konteramiral Grubbes
neutralitetseskader.
|
1788
|
I slaget vid Hogland
|
1789
|
I slaget vid Öland
|
1790
|
Förlorad till Ryssland i slaget vid Reval
|
Revange, kutter/jakt
6 kanoner.
Längd 12,5 m, bredd 3,9 m, djupgående 1,8 m.
|
1812
|
Tagen som pris från Frankrike
|
1821
|
Kustbevakning i Södermanland
|
Sköldpaddan, skonert
Lastfartyg.
|
1803
|
Byggd i Karlskrona
|
1813
|
Till Pommern för transport av trupper och
virke
|
1813
|
Förlist vid preussiska kusten
|
Sofia Magdalena,
linjeskepp
74 kanoner. Deplacement 2400 ton.
Längd 50,8 m, bredd 13,2 m, djupgående 6,8 m.
|
1774
|
Byggd i Karlskrona
|
1779
|
Neutralitetsexpedition till Nordsjön
|
1781
|
Till Nordsjön med konteramiral Grubbes
neutralitetseskader.
|
1788
|
I slaget vid Hogland
|
1789
|
I slaget vid Öland
|
1790
|
I slaget vid RevaLängd Förlorad till Ryssland
i
slaget vid Viborg.
|
Solen, fregatt
Lastfartyg. 16 kanoner.
Längd 35,8 m, bredd 8,5 m, djupgående 4,2 m.
|
1760
|
Byggd i Karlskrona
|
1778
|
Till Göteborg efter mastvirke
|
1790
|
Strandad på Gotland
|
Stjärnan, fregatt
Lastfartyg. 20 kanoner.
Längd 36 m, bredd 8,5 m, djupgående 3,6 m.
|
1766
|
Byggd i Karlskrona
|
1780
|
Strandad vid Anholt
|
Svan, jakt
Lastfartyg.
Längd 15,3 m, bredd 5,5 m, djupgående 1,8 m.
|
1813
|
Inköpt av kronan
|
1836
|
I Karlskrona
|
1856
|
Slopad
|
Tapperheten,
linjeskepp
62 kanoner. Deplacement 1925 ton.
Längd 49,6 m, bredd 13,6 m, djupgående 5,8 m.
Besättning 567 man.
|
Konstruerad av F.H. af Chapman.
Nummer 10
i den serie om tio linjeskepp som byggdes 1782-85 med Kronprins
Gustaf
Adolf som prototyp.
|
1785
|
Byggd i Karlskrona
|
1789
|
I slaget vid Öland
|
1790
|
I slagen vid Reval och Viborg
|
1793-94
|
Till Medelhavet. Neutralitetsvakt i
Öresund.
|
1801
|
Blockskepp i Karlskrona
|
1808
|
Med vid Gotlands återtagande. I aktion mot
Ryssland i Finska viken.
|
1809
|
Blockskepp i Karlskrona
|
1825-26
|
Till Colombia
och
New
York
|
1826
|
Såld på
auktion i
New
York
|
1830
|
Slopad
|
Tumlaren, huckert
Längd 24,5 m, bredd 7,2 m, djupgående 2,7
m.
|
1729
|
Byggd i Karlskrona
|
1777
|
Till Stockholm efter spik
|
1781
|
Såld
|
Två bröder, brigg
Lastfartyg.
Längd 25,2 m, bredd 6,9 m, djupgående 3,1 m.
|
1810
|
Byggd i Norrbotten
|
1810
|
Överförd från arméns flotta till
örlogsflottan
|
1820
|
Till Helsingborg efter ekvirke
|
1850
|
Slopad
|
Uppland,
linjeskepp/fregatt
52 kanoner.
Längd 42,2 m, bredd 11,3 m, djupgående 5,8 m.
Deplacement 1450 ton.
|
1750
|
Byggd i Stockholm
|
1775
|
Ändrad till fregatt med 44 kanoner
|
1777
|
Till Marocko och Medelhavet
|
1779
|
Konvojexpedition till Nordsjön
|
1780
|
Konvojexpedition till Nordsjön
|
1789
|
I slaget vid Öland
|
1790
|
I slaget vid RevaLängd Förlorad i slaget vid
Viborg.
|
Vasa, linjeskepp
60/50 kanoner.
Längd 48,4 m, bredd 13,6 m, djupgående 5,8 m.
|
Konstruerad av F.H. af Chapman.
|
1778
|
Byggd i Karlskrona
|
1779
|
Neutralitetsexpedition till Nordsjön
|
1781-82
|
Till Nordsjön med konteramiral Grubbes
neutralitetseskader. Under vintern reparerad i Norge efter svåra
stormskador.
|
1788
|
I slaget vid Hogland
|
1789
|
I slaget vid Öland
|
1790
|
I slagen vid Reval och Viborg
|
1795
|
Neutralitetsvakt i Öresund
|
1801
|
Blockskepp i Karlskrona
|
1803
|
Såld till Ostindiska kompaniet
|
1808
|
Återköpt, bestyckningen nedsatt från
60 till 50 kanoner
|
1827
|
Slopad
|
1837
|
Sänkt
|
Victor von Stedingk,
däckad kanonslup
8 kanoner. Deplacement 130 ton.
Längd 24,5 m, bredd 6,1 m, djupgående 2,1 m.
Besättning 60 man.
|
1816
|
Byggd i Karlskrona
|
1832-33
|
Kustbevakning i Malmö
|
1859
|
Slopad
|
Vänta litet, brigg
16 kanoner.
Längd 27,6 m, bredd 7,1 m, djupgående 2,7 m.
Besättning 80 man.
|
1803
|
Byggd i Karlskrona
|
1806-07
|
Kryssning i Östersjön
|
1808
|
Kryssning i S Östersjön. I aktion mot
Ryssland i Finska viken.
|
1809
|
I aktion mot Ryssland i Bottniska viken
|
1813
|
Till Medelhavet
|
1821
|
Till Medelhavet
|
1831
|
Överförd till Stockholms station
|
1845
|
Såld
|
Äran, linjeskepp
(senare Göteborg, fregatt)
62 kanoner. Deplacement 1925 ton.
Längd 49,6 m, bredd 13,7 m, djupgående 5,9 m.
Besättning 600 man.
|
Konstruerad av F.H. af Chapman.
Nummer 6
i den serie om tio linjeskepp som byggdes 1782-85 med Kronprins
Gustaf
Adolf som prototyp.
|
1784
|
Byggd i Karlskrona
|
1788
|
I slaget vid Hogland
|
1789
|
I slaget vid Öland
|
1790
|
I slagen vid Reval och Viborg
|
1794
|
Neutralitetsexpedition till Nordsjön
|
1795
|
Neutralitetsvakt i Öresund
|
1808
|
Kryssning i S Östersjön. Med vid Gotlands
återtagande. I aktion mot Ryssland i Finska viken. Expedition mot Dagö.
|
1809
|
Blockskepp i Karlskrona
|
1810
|
Blockskepp i Karlskrona
|
1813
|
Trupptransporter till Pommern.
Konvojexpedition i Öresund.
|
1814
|
I aktionen mot Norge
|
1839
|
Ändrad till fregatt (46 kanoner) och
kallad Göteborg
|
1839
|
Exercisexpedition i Östersjön och till
Norge
|
1862
|
Kolskepp
|
1874
|
Såld
|
1880
|
Uppbrunnen i Malmö
|
|