Provning av hampa

Ett reglemente av den 20 maj 1847 angav i detalj hur man skulle besiktiga och prova den hampa som var avsedd för tågvirke till örlogsflottan. Kort sammanfattat och översatt till nutida mått krävde reglementet att 1,3 kg hampa spunnen till ett 285 m långt garn skulle kunna bära en vikt på drygt 90 kg utan att brista.

Hampa proberas på det sätt att en rist uthäcklas 4 gånger genom grovhäcklan. Av den häcklade hampan tages 3 skålp., som spinnas till så fint kabelgarn, att dessa 3 skålp. jämnt åtgå till en längd av 160 famnar, varav kapas ett stycke om 3 alnar och fastgöres ena ändan med rund- och halvslag, uti en 8 lispunds vikt och andra ändan fästes med 3 rundslag om korta ändan av en hävstång, så att avståndet emellan fastgöringarne bliver 1½ fot. Därefter nedvindas hävstångens långa ända jämnt och helt långsamt, så att 8 lispundsvikten lyftes från marken, varefter å densamma påhänges smärre viktar, till dess garnet brister.

Medium av 10 sådane försök skall så utfalla att garnet icke får springa för mindre än 11 lisp:s vikt, om hampan skall antagas. Dessa prov förnyas för varje 100 skeppund hampa, eller oftare, i fall därtill finnes anledning.

När hampan undergått detta prov bör i övrigt vid leveransen försökas styrkan av varje rist, innan den lägges på vågen, vilket sker sålunda: att man tager en hamptåtte vid ett fint kabelgarns tjocklek och använder alla krafter, för att emellan händerna avslita den; brister den icke och flere förnyade försök på andra ställen av risten finnas utfalla på samma sätt, så är dess godhet oklanderlig.

Vid besiktningar kan godheten även sålunda utrönas, att man tager en tåt, tjock som ett segelgarn och jämn längs åt hela längden. När man på densamma slår en knut, som hårt tilldrages, och sedan sliter tåten emellan händerna, så går den bästa hampan av i knuten, den därnäst tätt vid knuten och den sämsta var som helst.

Vad färg hampan äger är i anseende till styrkan likgiltigt, allenast den är glänsande, ty i annat fall är det ett tecken att hampan antingen varit våt och blivit torkad, eller ock är flere år gammal, så att de otjaktiga partiklarne uttorkat.

Som det ofta hänt att hampa under liggande i fartyg blivit varm, så bör vid emottagningen därav även iakttagas, att balarne, ej så hela de äro, utan ristevis läggas på vågen, varigenom de få tid till avkylning; men skulle hampan vid provets anställande ändock finnas skör, ett bevis att den redan tagit för mycken hetta till sig, bör den kasseras.

Prima sort ren Rigisk och Königsberger hampa är den bästa. Uti varje vräkt bal äro märken, som visa dato och årtalet när det skett. Märket på prima sort ren Rigisk hampa utgör långa breda trästickor. Mitt på stickan är en stämpel ibränd i form av 2 nycklar i kryss; i de tre vinklarne av krysset står bokstaven R och i den fjärde II; även ligger uti varje bal ett runt blymärke, med hampa genomdraget, varå på ena sidan äro 2 krysslagda nycklar.
 

Ur S.W. Gynther: Författningssamling för Kongl. Maj:ts flotta, del IV (1854)