Erik Persson i KorröLänsman och dödsdömd två gånger om
Flera i Hanesläkten framträdde flitigt inför rätta, antingen som brottsmisstänkta eller som lagens väktare i egenskap av länsmän eller fjärdingsmän. Erik Persson uppträdde i båda de rollerna. Kring 1620 flyttade Erik ett par kilometer norrut från Svartabäck, över gränsen till Älmeboda socken. Där, vid Ronnebyån, låg Korrö kvarn. Kvarnen ägdes av kronan, men Erik arrenderade den och påbörjade en verksamhet som mjölnare. Vid ungefär samma tid gifte han sig med en kvinna vid namn Elin och bildade familj med henne. Det hindrade inte att han under de följande åren inledde minst en utomäktenskaplig förbindelse, kanske flera. Vid
det ting som Konga häradsrätt höll i november 1632 ”fördes
för rätta en löskona, Gertrud Nilsdotter i
Stenvärmsholm, vilken haver ett barn under bältet [är gravid] och
bekänner det en
gift skattebonde, Erik i Korrö, är barnafadern, det Erik i Korrö
bekänner”. Det gick dessutom ”ord och rykte i bygden” att Gertrud en
gång
tidigare hade varit med barn och att hon då ”genom okristligt medel”
hade gjort sig kvitt det. ![]()
Gertrud bekände att Erik även den gången var far till barnet,
och hennes styvfar i Stenvärmsholm bekräftade att ”Erik i Korrö
haver bolat med Gertrud i två år”. Enligt Gertrud gav Erik
henne en riksdaler när hon var i fjärde månaden och sade att det vore
gott och väl om hon kunde bli av med barnet. Hon sände då bud
till en fosterfördriverska, en kvinna som i rättens protokoll
genomgående benämns med öknamnet ”Brusakittan”. Även Brusakittan var nu ställd inför rätta. Enligt hennes
bekännelse hade hon infunnit sig i
Stenvärmsholm, utlovad en riksdaler som ersättning för sin insats. Hon
fördes till ett loft där Gertrud väntade, skräckslagen inför vad som
skulle komma. Brusakittan tröstade henne med orden ”jag haver skilt
Kerstin i Asgunnamåla vid
barn, och hon är lika god och intet skadad till hälsan, därföre frukta
dig intet”. Sedan hon hade stuckit upp en vässad pinne i
Gertruds underliv ”gick allt av med blod, och ingen skapnad
syntes”. På så sätt blev Gertrud ”buken kvitt”. Erik erkände faderskapet också i det fallet, men han nekade ”på det häftigaste” att han hade haft med fosterfördrivningen att göra. Han svor på att om ”Gertrud något barn ombragt [bragt om livet] haver, det är hennes gärning och han vet där intet av”, och Gertrud bekräftade att Erik inte hade gått närmare in på hur hon borde gå tillväga. Av förhören med Brusakittan framgick att hon genom åren hade utfört minst sju andra aborter på samma sätt som med Gertrud. Hon hade lärt sig konsten av en kvinna i Danmark. I några av fallen hade ingreppet genomförts så sent i graviditeten att barnet var näst intill fullgånget. En änka i Häggesmåla, kallad ”Skattekittan”, hade fått
Brusakittans hjälp vid två tillfällen. Detta hade hänt ett tiotal år
tidigare, och Brusakittan berättade att ”hon fick för sitt omak ett
par nya skor och ett litet fläsk”. Vid nästföljande ting, i februari
1633, förhördes även Skattekittan, som ”godvilligen bekände” att
I det här fallet ansåg sig häradsrätten tills vidare inte
kunna fälla Erik mot hans nekande, och man gjorde därför ”med den domen
uppskov till en framdeles bättre bekännelse”. Men Brusakittan blev
”dömd
ifrån livet under eldsstraff” som följd av sin bekännelse att ”hon i
moderlivet haver
fördrivit och mördat 8 menlösa barn”. Hon skulle alltså brännas på bål.
Samma straff utmättes för Skattekittan och en annan kvinna som med
Brusakittans hjälp hade gjort sig av med ett barn mot slutet av en
graviditet. Fyra av de andra kvinnor som blivit hjälpta på samma sätt hade flytt till Danmark när Brusakittan sommaren 1632 blev tillfångatagen för att ställas inför rätta. Till Danmark var det inte långt på den tiden – Blekinge var fortfarande danskt, och Älmeboda socken gränsade dit. Häradsrätten fick nöja sig med att om kvinnorna ifråga ”kunde fås igen” skulle de rannsakas och dömas. Vad gällde Gertrud Nilsdotter, som hade gjort sig kvitt sitt första barn med Erik Persson, ansåg rätten att ”oansett hon haver varit på en vrångvis väg” fanns det inte skäl att betrakta henne som mörderska, eftersom fostret ännu inte hade börjat visa livstecken när aborten ägde rum. Med stöd av Guds lag dömde häradsrätten å andra sidan såväl Erik som Gertrud till döden för de horsbrott som båda hade erkänt: ”Den som hor bedriver havit med någon mans hustru han skall döden dö, både horkarlen och horkonan, därföre att han med sin nästas hustru hor bedrivit haver.” När det gällde så här stränga straff skickade häradsrätten alltid sina domslut vidare till högre instans, hovrätten, för att inhämta dess bedömning av saken. I många fall ledde detta till att häradsrättens dödsdomar i praktiken inte verkställdes utan ersattes med exempelvis fängelsestraff eller böter. För Skattekittans del inskränkte sig strafflindringen till att hon slapp brännas på bål men i stället dömdes till halshuggning. När Konga häradsrätt några månader senare sammanträdde på nytt, i juli 1633,
Erik gick därmed fri i det fallet. Dödsdomarna för hans och
Gertud Nilsdotters båda horsbrott omvandlades till böter, som dock blev
skyhöga: 240 respektive 120 daler. Det var belopp som man kunde köpa en
gård för. Att Erik trots allt förblev en ansedd man framgår av att han
bara några år senare utnämndes till länsman. I den sysslan bidrog han
under många år till upprätthållandet av allmän ordning och säkerhet i
bygden,
men 1649 blev han återigen själv anklagad för ett allvarligt brott. Erik hade blivit osams med sin styvfar, Peder Andersson, beträffande arvet efter fadern Per Hane, som hade avlidit redan 1603. Samma dag som häradsrätten i Eriks och styvfaderns närvaro tog upp arvstvisten mellan dem mottog rätten ett brev från landshövdingen, som hade fått höra att ”en länsman Erik Persson i Korrö ... skall för en tids förlopp uti ölsmål slagit sin styvfader ... med en kniv i bröstet så att blod i många mäns närvaro utrann”. Häradsrätten förhörde dem båda och noterade följande:
Men styvfaderns vädjan lämnades utan avseende. Häradsrätten var ålagd att döma enligt Guds ord, närmare bestämt de som står i Tredje Mosebok (Leviticus), och därmed var saken klar: ”Efter[som] här är offentlig bekännelse och gärning blev han avsagd från livet. Levit. 20 kap.: Den som slår sin fader och moder skall döden dö.” Likafullt överlevde Erik i Korrö uppenbarligen även sin andra
dödsdom, för efterföljande tingsprotokoll har ingenting mer att säga om
saken. De
visar i stället att Erik fortsatte sin gärning som länsman och hade
kvar den sysslan långt in på 1660-talet. Han avled i slutet av det
decenniet och ligger begravd vid östra kyrkgaveln på Älmeboda gamla
kyrkogård. Läs mer om sexualbrott på 1600-talet! Mer om Korrö finns att läsa i ”Korrö kvarn och gård i forna dagar” av Helge Medin (i Linnerydsboken 2012).
Mantalslängder för Älmeboda. Konga häradsrätt AIa:1 (1632-1633), bild 1870
och 1940. Göta hovrätt, Advokatfiskalen Kronobergs län,
EVIIAAAD:9 (1632-1633), bild 268 och 295; EVIIAAAD:15 (1649), bild 193. |